Init.txt: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
мНет описания правки
Нет описания правки
 
(не показаны 3 промежуточные версии этого же участника)
Строка 1: Строка 1:
{{file|DF/data/init/init.txt}}
:''Множество настроек подробно рассматриваются [[Технические хитрости#Общие настройки — init.txt|здесь]].''
:''Множество настроек подробно рассматриваются [[Технические хитрости#Общие настройки — init.txt|здесь]].''


Файл '''init.txt''' содержит настройки технической части игры, не затрагивающие игровую механику. Изменение настроек позволяет [[Технические хитрости|изменить размер экрана]] или [[Тайлсеты|иконки персонажей и предметов]]. Некоторые из опций позволяют [[Увеличение FPS|увеличить FPS]], однако большая часть реально ускоряющих настроек всё же связана с изменением настроек в файле [[d_init.txt]].
Файл '''init.txt''' содержит настройки технической части игры, не затрагивающие игровую механику. Изменение настроек позволяет [[Технические хитрости|изменить размер экрана]] или [[Тайлсеты|иконки персонажей и предметов]]. Некоторые из опций позволяют [[Увеличение FPS|увеличить FPS]], однако большая часть реально ускоряющих настроек всё же связана с изменением настроек в файле [[d_init.txt]].


Файл находится в '''Dwarf Fortress/data/init/init.txt''' ('''~/.dwarffortress/data/init/init.txt''' на Arch Linux если игра установлена через <tt>pacman</tt>) вместе с профайлами для [[embark|высадки]], [[d_init.txt]] и другими полезными файлами.
Файл находится в <code>[[Game folder|<Dwarf Fortress>]]/prefs/init.txt</code> вместе с профайлами для [[embark|высадки]], [[d_init.txt]] и другими полезными файлами.


{{gamedata|<nowiki>WARNING: Do NOT copy over the init.txt from an earlier version of DF.
{{gamedata|title=init_default.txt|<nowiki>WARNING: Do NOT copy over the init.txt from an earlier version of DF. Always read the file carefully, including the comments.
Always read the file carefully, including the comments.


In general, you can copy savegames and tilesets from older DF
In general, you can copy savegames and mods from older DF versions, but you should not copy anything else. You should not, under any circumstances, unpack a new DF on top of an older one.
versions, but you should not copy anything else. You should not, under any
circumstances, unpack a new DF on top of an older one.




Строка 17: Строка 15:
[SOUND:YES]
[SOUND:YES]


The sound volume runs from 0 (off) to 255 (full). You can set the volume from the ESC options menu as well.
The sound volume runs from 0 (off) to 255 (full). You can set the volume from the ESC options menu as well.


[VOLUME:255]
[MASTER_VOLUME:255] [MUSIC_VOLUME:255] [AMBIENCE_VOLUME:230] [SFX_VOLUME:204]


Change this to skip the wonderful intro movies.
This lets you set the starting windowed/fullscreen setting. Can be YES, NO or PROMPT.


[INTRO:YES]
[WINDOWED:NO]


This lets you set the starting windowed/fullscreen setting. Can be YES, NO or PROMPT.
This is the size and font for windowed mode. Changing to the 800x600 font might make you happier.


[WINDOWED:YES]
[WINDOWEDX:1200] [WINDOWEDY:800] [FONT:curses_640x300.png]


This is the size and font for windowed mode. Changing to the 800x600 font might make you happier.
You may disable window resizing if you wish.
If set below 256x256 it specifies the grid size instead, with a minimum of 80x25.
 
[RESIZABLE:YES]
 
Full screen info. The 0s below mean that the game will choose a resolution for you, but you can set it yourself as well.
 
[FULLSCREENX:0] [FULLSCREENY:0] [FULLFONT:curses_640x300.png]
 
This font is used during the initial load sequence and menus.
 
[BASIC_FONT:curses_640x300.png]
 
If this is set to YES, the game will try to enlarge the interface to the desired size if the window is large enough to accommodate it. If the window is too small, nothing will happen. The game will err on the side of making the grid larger.
 
[INTERFACE_SCALING_TO_DESIRED_GRID:YES] [INTERFACE_SCALING_DESIRED_GRID_WIDTH:170] [INTERFACE_SCALING_DESIRED_GRID_HEIGHT:64]
 
If INTERFACE_SCALING_TO_DESIRED_GRID is set to NO, the game will scale the interface using a fixed percentage. The game increases the font one pixel at a time and will err on the side of making the grid larger.
 
[INTERFACE_SCALING_PERCENTAGE:100]
 
For wider monitors, restrict the width of the interface-heavy screens to a percentage of the total width. Does not affect the main play area. Some elements like the elevation bar and minimap may go outside this range (rather than cut the screen in half.)
 
[MAXIMUM_INTERFACE_PERCENTAGE:100]
 
Change this to YES if you want to see an FPS counter at the top left.
 
[FPS:NO]
 
Use this to set the maximum frame rate during play. The movies are always capped at 100. A frame in this case is not graphical but related to the movement speed of a creature. A healthy, unencumbered dwarven peasant takes one step every 10 frames.
 
You may set FPS_CAP to 0 to make it uncapped.
 
[FPS_CAP:100]
 
Use this to set the maximum graphical frame refresh rate during play.
 
[G_FPS_CAP:50]
 
This controls the number of milliseconds that must pass before a held key sends an initial repeat press to the game. You might need to adjust this.
 
[KEY_HOLD_MS:250]


[WINDOWEDX:80]
This controls the number of milliseconds that must pass before a held key sends a repeat press to the game after the repeat process has begun.
[WINDOWEDY:25]
[FONT:curses_640x300.png]


You may disable window resizing if you wish.
[KEY_REPEAT_MS:150]
[RESIZABLE:YES]


Full screen info.  The 0s below mean that the game will choose a resolution for you, but you can set it yourself as well.
If you set KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT above one, then after KEY_REPEAT_ACCEL_START repetitions the repetition delay will smoothly decrease until repetition is this number of times faster than at the start.


[FULLSCREENX:0]
[KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT:8] [KEY_REPEAT_ACCEL_START:10]
[FULLSCREENY:0]
[FULLFONT:curses_800x600.png]


If this is set to NO, tiles will be stretched to fit the screen if there is a resolution mismatch.
This controls the number of milliseconds between macro instructions.
If this is set to YES, the tiles will not be stretched, but rather the game view will be centralized, surrounded by black space.  Tiles that are too large will always be compressed rather than running off the screen.


[BLACK_SPACE:YES]
[MACRO_MS:15]


Graphics info, most of it as above.  Set GRAPHICS to YES to turn it all on.  This will use the "raw/graphics" folder for tile information.  Currently this is limited to whatever creature graphics you have downloaded.  The game comes with a few pictures to demonstrate.  As of February 2020, the Dwarf Fortress Wiki has custom tilesets available at http://dwarffortresswiki.org/index.php/Tileset_repository and creature graphics at http://dwarffortresswiki.org/index.php/Graphics_set_repository.
This controls the number of milliseconds that must pass before input works again after the view recenters on an event in dwarf mode.


[GRAPHICS:NO]
[RECENTER_INTERFACE_SHUTDOWN_MS:0]
[GRAPHICS_WINDOWEDX:0]
 
[GRAPHICS_WINDOWEDY:0]
Change this to NO if you want to leave save uncompressed (you might want to do this if you are experience save corruption).
[GRAPHICS_FONT:curses_square_16x16.png]
[GRAPHICS_FULLSCREENX:0]
[GRAPHICS_FULLSCREENY:0]
[GRAPHICS_FULLFONT:curses_square_16x16.png]
[GRAPHICS_BLACK_SPACE:YES]


These settings can have a significant impact on frame rate, especially for people that have slow frame rates on the title screen.  Available modes are 2D, 2DSW, 2DASYNC, STANDARD, PARTIAL:<number>, ACCUM_BUFFER, FRAME_BUFFER and VBO. The number after PARTIAL refers to how many frames it will redo a printed tile before skipping it, so you might try increasing it a bit if you have flickering when PARTIAL is set.  Please note that any of these combinations might cause frame rates to drop significantly or cause unpleasant side effects like flickering.
[COMPRESSED_SAVES:YES]


By and large, 2D should be the most reliable, while STANDARD has a good combination of speed and reliability. However, all 2D modes are normally far slower than even STANDARD, which may be the slowest OpenGL mode.
Change this to YES to start with the classic ASCII tileset.


On a multi-core machine none of this is very likely to matter; stick to 2D.
[USE_CLASSIC_ASCII:YES]</nowiki>}}
{{gamedata|title=init_default.txt (перевод)|<nowiki>ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ: НЕ копируйте файл init.txt из более ранней версии DF. Всегда внимательно читайте файл, включая комментарии.


2DASYNC may be slightly more responsive than 2D on a multi-core machine, but this has recently become doubtful due to improvements to the other modes.
В общем, вы можете копировать сохранения и моды из старых версий DF, но больше ничего копировать не стоит. Ни в коем случае нельзя распаковывать новый DF поверх старого.


Linux/OS X users may also use PRINT_MODE:TEXT for primitive ncurses output.
Измените это, чтобы отключить звук.


[PRINT_MODE:2D]
[SOUND:YES]
Mode examples:
PRINT_MODE:2D
PRINT_MODE:TEXT
PRINT_MODE:FRAME_BUFFER
PRINT_MODE:PARTIAL:0
[SINGLE_BUFFER:NO]


Switches truetype on whenever the vertical tile size is this many pixels or larger.  You may also use YES/NO to force it on/off.  Turning it off may provide a minor speed boost (using font small enough that it doesn't activate won't).
Громкость звука варьируется от 0 (выкл) до 255 (полный). Вы также можете установить громкость в меню настроек ESC.


[TRUETYPE:24]
[MASTER_VOLUME:255] [MUSIC_VOLUME:255] [AMBIENCE_VOLUME:230] [SFX_VOLUME:204]


Change this to YES to keep the DF window on top of your other windows.
Это позволяет вам установить оконный/полноэкранный режим по умолчанию. Может быть YES, NO или PROMPT.


[TOPMOST:NO]
[WINDOWED:NO]


Change this to YES if you want to see an FPS counter at the top left.
Это размер и шрифт для оконного режима. Изменение шрифта на 800x600 может сделать вас счастливее.


[FPS:NO]
[WINDOWEDX:1200] [WINDOWEDY:800] [FONT:curses_640x300.png]


Use this to set the maximum frame rate during play.  The movies are always capped at 100.  A frame in this case is not graphical but related to the movement speed of a creature.  A healthy, unencumbered dwarven peasant takes one step every 10 frames.
Вы можете отключить изменение размера окна, если хотите.


You may set FPS_CAP to 0 to make it uncapped.
[RESIZABLE:YES]


[FPS_CAP:100]
Информация для полноэкранного режима. Нули ниже означают, что игра выберет разрешение за вас, но вы также можете установить его самостоятельно.


Use this to set the maximum graphical frame refresh rate during play.
[FULLSCREENX:0] [FULLSCREENY:0] [FULLFONT:curses_640x300.png]


[G_FPS_CAP:50]
Этот шрифт используется во время начальной загрузки и в меню.


On cards that support the OpenGL ARB_sync extension, turning this on can improve framerates in GPU overload conditions. It defaults to NO, as many cards that claim to support this will crash if asked to do so.
[BASIC_FONT:curses_640x300.png]


[ARB_SYNC:NO]
Если для этого параметра установлено значение YES, игра попытается увеличить интерфейс до желаемого размера, если окно достаточно велико для его размещения. Если окно слишком маленькое, ничего не произойдет. Игра будет округлять в сторону увеличения сетки.


This sets the applications vertical synchronization behavior.  Changing this to YES can impact your FPS if your G_FPS is high. ARB_SYNC is a better option, if your system supports it.
[INTERFACE_SCALING_TO_DESIRED_GRID:YES] [INTERFACE_SCALING_DESIRED_GRID_WIDTH:170] [INTERFACE_SCALING_DESIRED_GRID_HEIGHT:64]


[VSYNC:NO]
Если для параметра INTERFACE_SCALING_TO_DESIRED_GRID установлено значение NO, игра будет масштабировать интерфейс с использованием фиксированного процента. Игра увеличивает шрифт на один пиксель за раз и округлять в сторону увеличения сетки.


Change this to NEAREST if you want the texture values to use the nearest pixel without averaging.
[INTERFACE_SCALING_PERCENTAGE:100]
Change this to LINEAR if you want the texture values to be averaged over the adjacent pixels.


[TEXTURE_PARAM:LINEAR]
Для более широких мониторов ограничивает ширину экранов с большим количеством интерфейсов до процента от общей ширины. Не влияет на основную игровую зону. Некоторые элементы, такие как полоса высоты и мини-карта, могут выходить за пределы этого диапазона (вместо того, чтобы разрезать экран пополам).


Change this to make the dwarfort.exe process have a different priority.  From highest to lowest, the options are REALTIME, HIGH, ABOVE_NORMAL, NORMAL, BELOW_NORMAL and IDLE.
[MAXIMUM_INTERFACE_PERCENTAGE:100]


[PRIORITY:NORMAL]
Измените это на YES, если вы хотите видеть счетчик кадров в секунду в левом верхнем углу.


Use this to set how fast the game zooms.  The default corresponds to
[FPS:NO]
increasing grid size by 10 units each time you zoom.


[ZOOM_SPEED:10]
Меняйте это, чтобы установить максимальную частоту кадров во время воспроизведения. Ролики всегда ограничены 100. Кадр в этом случае не является графическим, а связан со скоростью движения существа. Здоровый, ничем не обремененный дварфский крестьянин делает один шаг каждые 10 кадров.


Change this to NO if you don't want to have the mouse involved at all.
Вы можете установить FPS_CAP равным 0, чтобы сделать его неограниченным.


[MOUSE:YES]
[FPS_CAP:100]


Change this to YES if you'd like to use a BMP for the mouse cursor.  The image currently lags when the game is lagging however.
Меняйте это, чтобы установить максимальную частоту обновления графического кадра во время игры.


[MOUSE_PICTURE:NO]
[G_FPS_CAP:50]


This controls the number of milliseconds that must pass before a held key sends an initial repeat press to the game. You might need to adjust this.
Это определяет количество миллисекунд, которое должно пройти, прежде чем удерживаемая клавиша отправит в игру повторное нажатие. Возможно, вам придется настраивать это.


[KEY_HOLD_MS:250]
[KEY_HOLD_MS:250]


This controls the number of milliseconds that must pass before a held key sends a repeat press to the game after the repeat process has begun.
Это определяет количество миллисекунд, которое должно пройти, прежде чем удерживаемая клавиша отправит повторное нажатие в игру после начала процесса повтора.


[KEY_REPEAT_MS:150]
[KEY_REPEAT_MS:150]


If you set KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT above one, then after KEY_REPEAT_ACCEL_START repetitions the repetition delay will smoothly decrease until repetition is this number of times faster than at the start.
Если установить KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT выше единицы, то после KEY_REPEAT_ACCEL_START задержка повторения будет плавно уменьшаться до тех пор, пока повторение не станет в это число раз быстрее, чем в начале.


[KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT:8]
[KEY_REPEAT_ACCEL_LIMIT:8] [KEY_REPEAT_ACCEL_START:10]
[KEY_REPEAT_ACCEL_START:10]


This controls the number of milliseconds between macro instructions.
Это контролирует количество миллисекунд между инструкциями макроса.


[MACRO_MS:15]
[MACRO_MS:15]


This controls the number of milliseconds that must pass before input works again after the view recenters on an event in dwarf mode.
Это определяет количество миллисекунд, которое должно пройти, прежде чем ввод снова заработает после центрирования экрана на событии в режиме крепости.


[RECENTER_INTERFACE_SHUTDOWN_MS:0]
[RECENTER_INTERFACE_SHUTDOWN_MS:0]


Change this to NO if you want to leave save uncompressed (you might want to do this if you are experience save corruption).
Измените это значение на NO, если вы хотите оставить сохранение несжатым (вы можете сделать это, если вы столкнулись с повреждением сохранения).
 
[COMPRESSED_SAVES:YES]
 
Измените это на YES, чтобы игра запускалась с классическим ASCII тайлсетом.


[COMPRESSED_SAVES:YES]</nowiki>}}
[USE_CLASSIC_ASCII:YES]</nowiki>}}
{{files}}
{{files}}
[[en:Init.txt]]
[[en:Init.txt]]

Текущая версия от 10:29, 8 августа 2023

Файл

Folder-orange.svg Dwarf Fortress

Folder.svg data

Folder.svg init

Text-x-generic.svg init.txt

Множество настроек подробно рассматриваются здесь.

Файл init.txt содержит настройки технической части игры, не затрагивающие игровую механику. Изменение настроек позволяет изменить размер экрана или иконки персонажей и предметов. Некоторые из опций позволяют увеличить FPS, однако большая часть реально ускоряющих настроек всё же связана с изменением настроек в файле d_init.txt.

Файл находится в <Dwarf Fortress>/prefs/init.txt вместе с профайлами для высадки, d_init.txt и другими полезными файлами.

Настройки
Настройки игрового процесса
Файлы логирования
Прочее