|
|
(не показано 10 промежуточных версий 7 участников) |
Строка 1: |
Строка 1: |
| {{elven}}
| | Термин '''Арена''' относится к нескольким статьям: |
| {{заготовка}}
| | * [[object testing arena|Режим арены]], для тестирования игровых механик и веселья. |
| '''Арена''' — это весёлое место, где вы можете тестировать различные вещи или просто устроить кровавую бойню. The arena is accessed through the main menu. Note that the object testing arena is not the same as an arena created in [[fortress mode]]. | | * [[megaproject|Мегапроект]] в [[fortress mode|режиме крепости]], вмещающий опасных [[creature|существ]]. |
| | * [[danger room|Опасная комната]] для тренировки [[military|войск]]. |
|
| |
|
| == Добавление существ ==
| | {{Translation |
| <!-- [[Creatures|Существа]] могут быть добавлены из меню loo{{k|k}}. Нажмите {{k|c}}, чтобы создать [[Creatures|существо]]. Выберите тип [[Creatures|существа]], его [[Skills|навыки]] и экипировку (подробнее ниже) и нажмите {{k|Enter}}. Нажмите {{k|Esc}} (или другую клавишу, на которую вы "повесили" команду "leave screen"), чтобы отменить создание существа. Удалять уже созданных существ нельзя, а вот поиграть за них можно: для этого нажмите {{k|k}}, наведите на существо и нажмите {{k|a}}. Чтобы выйти из режима управления существом, нажмите {{k|Ctrl}} + {{k|a}}. -->
| | | dwarven = uvash |
| | | | elvish = thadi |
| Creatures can be spawned while in the loo{{key|k}} menu. Press {{key|c}} to create a creature. Select the creature type, skills and equipment, and then press {{key|enter}}. Press {{key|Esc}} (or whatever you bound "leave screen" to) to cancel without creating the creature. You cannot delete creatures. You can, however, press {{key|w}} then {{key|l}} to create a stone wall, instantly killing anything on that tile.
| | | goblin = sponsmöst |
| | | | human = lomam |
| === Инвентарь и навыки ===
| | }} |
| <!-- При нажатии {{k|k}}-{{k|c}} вы попадаете в меню создания существа. Здесь вы можете найти в списке нужное вам существо из всего перечня, используя стрелочки, или воспользовавшись поиском по названию {{k|f}}.
| | [[en:Arena]] |
| В этом же окне можно назначить существу навыки и экипировку. Если существо не может пользоваться предметом (дракон не может держать меч/эльф не может надеть 3-й ботинок), то этот предмет просто дропнется.
| | {{Disambig}} |
| Также в этом меню можно, с помощью клавиш {{k|s}} и {{k|d}}, назначить существо в "команду" (всего 99 команд) или заставить его сражаться против всех (Independent).
| |
| Так что, можно создать отряд дварфов и устроить охоту на какого-нибудь дракона (за которого играете вы).
| |
| Самое весёлое: существу можно приписать какую-нибудь необычную особенность (кнопка {{k|u}}): сделать его вампиром, некромантом, оборотнем, зомби, мумией или проклятым. -->
| |
| | |
| While in the creature placement menu, it is possible to add skills to your creatures such as the fighter skill. It is also possible to add weapons, ammo, and armour to your creatures. Creatures unable to use the weapons given to them will drop them upon unpausing, but creatures such as dwarves will happily use the weapon as long as they at least have dabbling in the weapon skill. You can also set exactly how much of a certain item you want when you select it, by using the {{key|+}} or {{key|-}} keys, which is the only way to get a creature to hold more than one piece of ammo, as the arena lacks an option for spawning quivers or backpacks.
| |
| | |
| === Эффекты ===
| |
| A creature can be created with an effect from an [[interaction token|interaction]] by pressing {{key|u}} in the Creation menu. In vanilla games, the available effects are the interactions of [[necromancer]]s, [[undead|animated corpse]]s, [[mummy|disturbed dead]], accursed, [[werebeast]]s and [[vampire]]s. Any modded interaction with a defined arena name will also be available.
| |
| | |
| === Команды ===
| |
| It is possible to 'Team' creatures up by pressing {{k|s}} and {{k|d}} in the Creation menu which is shown on the top left hand side. There are 99 teams, as well as "Independent", which is the default and acts as every creature for himself.
| |
| | |
| In this way you can create simulated battles against beasts or enemies. For example, you can test twenty sword-users versus twenty macemen and analyze the battle from the gamelog.txt.
| |
| | |
| [[Necromancer]]s and [[mummy|disturbed dead]] that are marked as Independent will not be at peace with the [[undead|zombies]] that they raise. This is not a bug because arena independence overrides anything else.
| |
| | |
| === Свежевание ===
| |
| Corpses can be butchered by moving over them and pressing {{k|a}}. This can be an easy way to obtain butchering information, although there tends to be a distinct lack of variation in the results (unless the corpse is missing a body part). This is partly due to the fact that no child creatures can be created.
| |
| | |
| === Природа конфликта ===
| |
| The [[level of conflict]] between creatures or alliances can be controlled in the main screen with the keys {{key|shift+C}} and {{key|c}}. The available settings are, from most lethal to least:
| |
| | |
| *No quarter
| |
| *Lethal
| |
| *Non-lethal
| |
| *Brawl
| |
| *Training
| |
| *Horseplay
| |
| *Encounter
| |
| | |
| [[Morale]] may also be switched on or off with {{key|m}} on the main screen.
| |
| | |
| == Сражение на арене ==
| |
| Loo{{key|k}} at any creature, and press {{key|a}} to play as them, and {{key|ctrl+a}} to exit back to the main mode.
| |
| *The controls here are exactly the same as in [[Adventurer mode]].
| |
| *Attempting to {{key|a}} a corpse results in the corpse being butchered.
| |
| | |
| == Добавление жидкостей ==
| |
| <!-- Находясь в меню loo{{k|k}}, нажмите {{k|l}}, чтобы создать 7/7 [[Magma|магмы]], или {{k|w}}, чтобы создать 7/7 [[Water|воды]] в указанной вами [[Tile|клетке]]. Если вы поместите [[Water|воду]], а затем [[Magma|магму]] в одну [[Tile|клетку]], то мгновенно образуется 'Rough-hewn Rock Wall'. Однако, создание [[Magma|магмы]], а затем [[Water|воды]] просто заполнит [[Tile|клетку]] [[Water|водой]], как будто вы просто создали [[Water|воду]] без [[Magma|магмы]]. Вы можете поместить жидкости на [[Tile|клетку]], в которой уже есть стена; в результате получится [[Tile|клетка]], содержащая и стену и 7/7 жидкости, которую вы создали ([[Water|воды]] или [[Magma|магмы]]). Необходимы дальнейшие изыскания для определения возможностей данной комбинации. -->
| |
| | |
| From the loo{{key|k}} menu, press {{key|l}} to spawn a 7/7 unit of lava, or {{key|w}} to spawn 7/7 water on the currently selected tile. If you place water and then lava in the same tile, they will immediately form a 'Rough-hewn Rock Wall' (i.e. before you unpause), resulting in no spillage. However, placing lava and then water simply fills the tile with water, with the same effect as placing water without magma. It is also possible to spawn rock walls in mid-air, usually causing a [[cave-in]]. You can place fluids in a tile that also has a wall in it; the result is a tile with both a wall ''and'' 7/7 units of the fluid you placed (water or lava). This combination behaves exactly the same normal water without the wall would, except the area is still considered inaccessible for water to move through.
| |
| | |
| == Добавление деревьев ==
| |
| Also can be spawned from loo{{key|k}}ing are multi-tile [[tree]]s. Press {{key|t}} to create a tree. You can choose a tree from a list of species, as well as its {{key|a}}ge. Again, pressing {{key|enter}} will spawn the tree itself. Trees can be placed anywhere, even a rock block floor or ''mid-air'' (the latter will also cause a cave-in, replacing rock block floors with sand). Arena-created trees do not spawn with roots. At present it's not possible to chop down a tree, though they can be burned by spawning lava, killing the tree.
| |
| | |
| == Контроль окружения ==
| |
| The arena's environment can be modified in-game by pressing {{k|w}}. From this screen, you can adjust Weather, Temperature, and Time. From this menu, you can also press {{k|s}} to cover every map tile in snow, {{k|m}} to make everything muddy, and {{k|x}} to remove all mud and snow.
| |
| | |
| === Погода ===
| |
| This section has 4 options, each of which can be set to various settings:
| |
| * Cumulus
| |
| ** No cumulus clouds
| |
| ** Scattered cumulus
| |
| ** Many cumulus (rain)
| |
| ** Cumulonimbus (rain)
| |
| * Cirrus (toggle)
| |
| * Stratus
| |
| ** No stratus
| |
| ** Altostratus
| |
| ** Stratus (rain)
| |
| ** Nimbostratus (rain)
| |
| * Fog
| |
| ** No fog
| |
| ** Thin mist
| |
| ** Fog
| |
| ** Thick fog
| |
| | |
| As expected, the options marked with "(rain)" will cause it to start raining.
| |
| | |
| === Температура ===
| |
| The arena's temperature can be set to one of 13 settings:
| |
| | |
| * Dragonfire - {{ct|50000}}
| |
| * Magma - {{ct|12000}}
| |
| * Fire - {{ct|11000}}
| |
| * Scorching - {{ct|10080}}
| |
| * Hot - {{ct|10070}}
| |
| * Warm - {{ct|10050}}
| |
| * Cool - {{ct|10035}}
| |
| * Cold - {{ct|10020}}
| |
| * Subterranean - {{ct|10015}}
| |
| * Freezing - {{ct|9999}}
| |
| * Below freezing - {{ct|9968}}
| |
| * Deathly cold - {{ct|9850}}
| |
| * Absolute zero - {{ct|9508}}
| |
| | |
| === Время ===
| |
| The arena's time can be set to one of 13 settings:
| |
| | |
| * Dawn (5:30am)
| |
| * Morning (8:00am)
| |
| * Late morning (10:30am)
| |
| * Noon (1:00pm)
| |
| * Early afternoon (2:00pm)
| |
| * Late afternoon (3:30pm)
| |
| * Early evening (5:00pm)
| |
| * Evening (6:30pm)
| |
| * Dusk (8:30pm)
| |
| * Night (10:00pm)
| |
| * Midnight (12:00am)
| |
| * Late night (2:00am)
| |
| * Early morning (4:00am)
| |
| | |
| == Модификация арены ==
| |
| <!-- Текстовый файл со структурой арены, используемый игрой, находится в папке \data\init\arena.txt
| |
| | |
| Арена состоит из 9 Z-уровней (от -4 до 4 включительно) и имеет площадь 144х144 тайла.
| |
| Содержимого каждого тайла в txt файле обозначается определённым значком:
| |
| | |
| {| {{prettytable}}
| |
| |- bgcolor="#ddd"
| |
| ! Character
| |
| ! Description
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|#}}
| |
| | Пустой тайл <sup>1</sup>
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|.}}
| |
| | Пустой тайл с полом
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|P}}
| |
| | Стена
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|R}}
| |
| | Рампа
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|F}}
| |
| | Фортификация
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|+}}
| |
| | Источник воды-?<sup>1 2</sup>
| |
| |-
| |
| | {{k|W}}
| |
| | Вода (7/7)<sup>1</sup>
| |
| |-
| |
| | {{k|w}}
| |
| | Рампа, затопленная водой (7/7)
| |
| | |
| |-
| |
| | {{k|L}}
| |
| | Лава/магма (7/7)<sup>1</sup>
| |
| |-
| |
| | {{k|l}}
| |
| | Рампа, затопленная лавой/магмой (7/7)
| |
| | |
| |}
| |
| | |
| # В этом тайле будет пол, только если под ним построена стена.
| |
| # Тайл работает в качестве источника только если расположен на краю карты, в противном случае ведёт себя так же, как поставленная через {{k|k}}-{{k|w}} вода.
| |
| -->
| |
| | |
| {{file|DF/data/init/arena.txt|section=yes}}
| |
| The layout of the arena zone is stored in the (DF)/data/init folder. Modifications to this file will not change the dimensions of the arena; they can only change the initial tiles and fluids present.
| |
| | |
| The arena is composed of 9 [[z-level]]s (including Z=0, from Z=-4 to Z=4) of 144 x 144 tiles; the contents of each tile are specified by a single character:
| |
| | |
| {| class="wikitable pre-table"
| |
| |- bgcolor="#ddd"
| |
| ! Character
| |
| ! Description
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>#</pre>
| |
| | [[Open space|Empty tile]] <sup>[1]</sup>
| |
| |-
| |
| | <pre>C</pre>
| |
| | [[Chasm]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>.</pre>
| |
| | [[Block]] [[floor]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>P</pre>
| |
| | [[Block]] [[wall|pillar/wall]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>R</pre>
| |
| | [[Block]] [[ramp]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>F</pre>
| |
| | [[Block]] [[fortification]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>+</pre>
| |
| | [[Water]] source <sup>[1] [2]</sup>
| |
| |-
| |
| | <pre>W</pre>
| |
| | 7/7 [[water]] <sup>[1]</sup>
| |
| |-
| |
| | <pre>w</pre>
| |
| | 7/7 [[water]] + upward [[ramp]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>L</pre>
| |
| | 7/7 [[magma|magma/lava]] <sup>[1]</sup>
| |
| |-
| |
| | <pre>l</pre>
| |
| | 7/7 [[magma|magma/lava]] + upward [[ramp]]
| |
| | |
| |-
| |
| | <pre>g</pre>
| |
| | [[Grass]]
| |
| |-
| |
| | <pre>T</pre>
| |
| | [[Tree]] [3]
| |
| |-
| |
| | <pre>~</pre>
| |
| | [[Sand]] [3]
| |
| |-
| |
| | <pre>,</pre>
| |
| | [[Soil]] [3]
| |
| | |
| |}
| |
| <small>
| |
| # Tile will have no floor unless a pillar/wall is constructed on the z-level below.
| |
| # Only seems to work when placed on map edge; behaves identically to capital <code>W</code> otherwise.
| |
| # Only one type will be present, but it will be randomly selected each time you enter the Arena.
| |
| </small>
| |
| | |
| == Прочие весёлости ==
| |
| :* Можно создать парящий в воздухе камень таким образом, чтобы при падении он пробил дыру в мосте. Если таким образом обрушить мост, он рассыплется в огромное облако пыли всевозможных материалов (начиная от [[limestone|лаймстоуна]] и [[diorite|диорита]] кончая [[diamond|алмазами]] и [[adamantine|адамантином]]).
| |
| :* Некромант, определённый в команду "Independent", будет оживлять трупы и автоматически добавлять в команду "Independent". Но, так как каждый представитель этой команды атакует всех, кого видит, некромант будет уничтожать зомби, а потом заново их воскрешать.
| |
| :* Если у вас на арене было какие-нибудь особо выдающееся существо (перебившее как можно больше остальных), то оно может быть изображено на статуе, выпадающей из убитого бронзового колосса.
| |
| | |
| [[Категория:Интерфейс]]
| |
| [[en:Object testing arena]]
| |