Thread: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Строка 35: Строка 35:
* [[Hair]] that is produced from a [[butcher]]ed [[animal]] can be spun into '''hair thread''' at a farmer's workshop using the "Spin Thread" order in a similar manner to wool. Unlike the other types mentioned above, animal hair thread cannot be used for the production of cloth or related items. This type of thread is not part of any [[stockpile]], and by default, will stay in the farmer's workshop where it was made unless it is manually moved elsewhere.
* [[Hair]] that is produced from a [[butcher]]ed [[animal]] can be spun into '''hair thread''' at a farmer's workshop using the "Spin Thread" order in a similar manner to wool. Unlike the other types mentioned above, animal hair thread cannot be used for the production of cloth or related items. This type of thread is not part of any [[stockpile]], and by default, will stay in the farmer's workshop where it was made unless it is manually moved elsewhere.


==Uses==
== Использование ==
Beyond the aforementioned textile industry, any thread can be used in a [[hospital]] to [[Suturer|suture]] any wounds shut, or at a [[craftsdwarf's workshop]] to bind quires into [[codex|codices]]. These are the only uses of thread made from the hair of non-shearable creatures, as they cannot be spun into [[yarn]].  
Помимо упомянутой текстильной промышленности, любая нить может быть использована в [[hospital|больнице]], чтобы [[Suturer|зашить]] любые раны, или в [[craftsdwarf's workshop|мастерской ремесленника]], чтобы связать книжные блоки в [[codex|кодексы]]. Это единственные способы использования нитей, сделанных из шерстяных волос невыстрижимых существ, поскольку они не могут быть прядены в [[yarn|пряжу]].


Suturing a wound will use 1% of a spool of thread, leaving the rest in the hospital, e.g., "cave spider silk thread (99%)". Correspondingly, the suture can be viewed in a dwarf's inventory, e.g., "cave spider silk thread (1%), Sewn into Left lower arm". Note that if ''hair thread'' (from a non-shearable creature, e.g., "water buffalo hair thread") is used for suturing, then the remaining spool of thread is just left on that tile. As mentioned, this type of thread cannot be stockpiled.  
Зашивка раны потребует 1% катушки нити, оставляя остальное в больнице, например, "нить из шелка пещерного паука (99%)". Соответственно, шов можно увидеть в инвентаре дварфа, например, "нить из шелка пещерного паука (1%), Зашито в левую нижнюю руку". Обратите внимание, что если используется ''волоконная нить'' (от невыстрижимого существа, например, "нить из шерсти буйвола"), то оставшаяся катушка нити просто остается на том же тайле. Как упомянуто, этот тип нити не может быть собран на склад.


All types of thread, weavable or not, can be [[dyer|dyed]].
Все типы нитей, пригодных или нет для ткачества, можно [[dyer|покрасить]].


== Металлические нити ==
== Металлические нити ==

Версия от 21:11, 21 июня 2024

Thread
Thread sprite preview.png
/ φ
Конструкция
Материалы Мастерские Работы
Используется для
Базовая ценность Размер
6☼ 1-300 см³
Измерения

1-15000*

Посмотреть другие предметы
Revision-icon.png Эта статья нуждается в переработке. Причина: Требуется перевод

Plant fibers, wool, and webs can be turned into weavable thread. Such thread can then be woven into cloth, which can be used to create a variety of textile products such as bags, clothing, rope or crafts. (For a full discussion of the process and possibilities, see textile industry.) An entire spool of thread contains 15,000 inches/units of use.

Creating thread

Rope reed fiber threads 🧵

There exists four types of common thread, each with their own method of creation:

  • A dwarf with the plant processing labor enabled can process certain plants (any that have THREAD in their raws, such as pig tail) into thread at a farmer's workshop with the "Process Plants" job order. This trains the Thresher skill, with higher skill levels increasing the speed at which a dwarf will process plants.
  • Wool is collected from sheep, alpacas and llamas by the "Shear creature" job; the resulting "stacks" of wool must then be processed to yarn with the "Spin Thread" job. These jobs also take place at the farmer's workshop and require the shearer and spinner labors.
  • With a loom, any dwarf with the weaver labor enabled will automatically collect any spider silk webs that are on the ground, turning them into thread, by default. This can be disabled in the standing orders screen in the Ui y.pngy labors menu.
  • Hair that is produced from a butchered animal can be spun into hair thread at a farmer's workshop using the "Spin Thread" order in a similar manner to wool. Unlike the other types mentioned above, animal hair thread cannot be used for the production of cloth or related items. This type of thread is not part of any stockpile, and by default, will stay in the farmer's workshop where it was made unless it is manually moved elsewhere.

Использование

Помимо упомянутой текстильной промышленности, любая нить может быть использована в больнице, чтобы зашить любые раны, или в мастерской ремесленника, чтобы связать книжные блоки в кодексы. Это единственные способы использования нитей, сделанных из шерстяных волос невыстрижимых существ, поскольку они не могут быть прядены в пряжу.

Зашивка раны потребует 1% катушки нити, оставляя остальное в больнице, например, "нить из шелка пещерного паука (99%)". Соответственно, шов можно увидеть в инвентаре дварфа, например, "нить из шелка пещерного паука (1%), Зашито в левую нижнюю руку". Обратите внимание, что если используется волоконная нить (от невыстрижимого существа, например, "нить из шерсти буйвола"), то оставшаяся катушка нити просто остается на том же тайле. Как упомянуто, этот тип нити не может быть собран на склад.

Все типы нитей, пригодных или нет для ткачества, можно покрасить.

Металлические нити

Spoiler be3406.png Эта статья содержит небольшой спойлер!
Возможно, вам лучше не читать эту информацию.



Адамантиновые нити рассматриваются как особый тип нити; они могут быть окрашены, использованы для шитья ран и в ткацком производстве. Однако большинство адамантиновых нитей следует быстро превращать в пластины, чтобы избежать такого использования — использование адамантина для работы швеи широко расценивается как бесцельное расходование редкого и драгоценного ресурса.