Быстрый старт/Preparing carefully: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Строка 11: Строка 11:
Для начала будет достаточно взять один {{tt|copper axe|медный топор}} и две {{tt|copper pick|медная кирка}}. Деревянный тренировочный топор (wooden training axe) также может рубить деревья, однако будет бесполезен в бою, поэтому стоит взять медный топор, который может послужить реальным оружием.
Для начала будет достаточно взять один {{tt|copper axe|медный топор}} и две {{tt|copper pick|медная кирка}}. Деревянный тренировочный топор (wooden training axe) также может рубить деревья, однако будет бесполезен в бою, поэтому стоит взять медный топор, который может послужить реальным оружием.


== Food and Drink ==
== Еда и Выпивка ==
Sixty [[Alcohol|drinks]] and forty [[food]] should be enough to see you through until you can produce your own, even if you get large waves of immigrants right off the bat. Skip dwarven wine, as that’s the very first sort of alcohol you will be producing, from [[Plump helmet]]s, and you will be making a lot of it.
60 порций {{L|alcohol|алкоголя}} и 40 единиц {{L|food|еды}} будет достаточно, чтобы продержаться до того, как крепость начнёт производить собственную еду и питьё, даже если привалит толпа иммигрантов. Не берите с собой dwarven wine, так как это первый сорт алкоголя, который вы сможете производить из {{L|Plump helmet}} и его будет хоть завались.


== Seeds ==
== Seeds ==

Версия от 20:57, 7 февраля 2012

Эта часть руководства является необязательной и нужна только если вы выбрали Prepare for the journey carefully. Более детальное описание доступно в статьях Шаблон:L и Шаблон:L.

Тщательная подготовка

Preparing Carefully означает тщательная подготовка. Так как нам известно о том месте, куда отправляются наши дварфы, то мы можем выбрать для них подходящие Шаблон:L и снаряжение. Мы сделаем акцент на металлургии. Мы не будем рвать с места в карьер и ввязываться в схватку с врагами, поэтому сконцентрируемся на гражданских навыках и припасах.

Рубить и копать

На выбранной вами локации будет полно Шаблон:L и поэтому не нужно брать с собой древесину. Вам понадобится инструмент: чтобы рубить деревья нужно взять axe (топор), а для горных работ нужно взять Шаблон:L (кирку).

Для начала будет достаточно взять один copper axe и две copper pick. Деревянный тренировочный топор (wooden training axe) также может рубить деревья, однако будет бесполезен в бою, поэтому стоит взять медный топор, который может послужить реальным оружием.

Еда и Выпивка

60 порций Шаблон:L и 40 единиц Шаблон:L будет достаточно, чтобы продержаться до того, как крепость начнёт производить собственную еду и питьё, даже если привалит толпа иммигрантов. Не берите с собой dwarven wine, так как это первый сорт алкоголя, который вы сможете производить из Шаблон:L и его будет хоть завались.

Seeds

Five to ten of each type of seed will be enough to start you off farming, though you may want additional plump helmet spawn.

Medical Supplies

As for medical supplies, you can easily make your own crutches and splints, but you may want to bring along a small amount of Thread, Cloth, and Plaster powder for stitching up dwarves and making casts as these are more difficult to produce initially.

Other Supplies

You want at least one Rope, for making a Well. You could produce your own once you have either metalworking or pig-tail farming and processing set up, but you may want a well before that. They are also useful for chaining animals up near your entrance as a warning system, but this can also be done without ropes in the latest versions (using the Pasture system).

Bring an Anvil to set up your first forge. Without anvils, you have the chicken-and-egg problem that you need an anvil to make an anvil. Therefore it is critical to bring an anvil if you plan to make a forge. Otherwise you will have to wait for a caravan to show up with one and trade for it, and this could take a long time.

Animals

You also might want to take two or three dogs and a breeding pair of cats. The dogs can help you hunt and fight if you train them, and the cats catch vermin that infest your food supply. However, cats may not be a good choice for beginners due to the risk of a catastrophic catsplosion. Both can keep dwarves happy as pets. And in a pinch, they can both make a tasty snack.

Female birds can also be brought to produce eggs, which are another easy means of acquiring food for your dwarves. Birds are extremely cheap to bring at embark. (You will need to set up a nest box for the bird to lay eggs in.)

Skills

As for dwarves, choosing certain skills will make your life much, much easier starting off. It is recommended that you start with dwarves with at least some points in the following skills:

If you chose a site with flowing water, fishing can help keep your fort fed early on. If not, hunting can do the same, but keep in mind that safe hunting requires a lot of micromanagement. Your hunters will happily stalk and attack elephants, cougars, and other dangerous animals before they have the skills necessary to deal with them. Fisherdwarves, on the other hand, really only need to worry about alligators and crocodiles.

Leatherworking can be another useful skill, especially if you hunt or raise animals. If not, your first caravan will likely show up with tons of cheap leather. Leather makes good armor for your marksdwarves, as it is light weight and won’t slow them down too much.

Finally, as your economy will be centered around metals, you should choose a metalworking skill, probably armorsmith but weaponsmith is also a good choice.

You will probably want one dwarf with medical skills, and another with crucial social skills. For your doctor, put one point into each of wound dresser, diagnostician, surgeon, bone doctor, and suturer. For your leader-dwarf, put one point into judge of intent, appraiser, organizer, and record keeper.