Plant fiber

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Версия от 17:48, 21 июня 2024; PixCat (обсуждение | вклад) (Обновил страницу по англоязычной статье)
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Plant fiber sprite preview.png

Растительное волокно - это материальный ресурс, который является предшественником нескольких полезных элементов для поддержания здоровья крепости. Некоторые виды растительного волокна могут использоваться пивоварами в котлах для производства алкоголя, измельчаться до состояния пасты или каши на жернове или мельнице для создания других продуктов, а также использоваться поваром в кухне для приготовления готовых блюд. Но то, что отличает растительное волокно от других съедобных растений, - его способность быть превращенным в нить и в конечном итоге в ткань. Следовательно, надежный источник растительного волокна является необходимым условием для здоровой текстильной промышленности.

Следующие растения подходят в качестве растительного волокна:

Тип Графика Ценность Вес Растёт Можно выращивать Можно заваривать Можно измельчать Можно готовить
rope reeds Rope reed item sprite.png 2☼ Any Season (Wet) Surface Yes Slurry Yes (Seeds)
pig tails Pig tail item sprite.png 2☼ Summer/Autumn Below Ground Yes Slurry Yes (Seeds)
hemp Hemp item sprite.png 2☼ Any Season (Wet) Surface No Slurry/Flour Yes
cotton Cotton item sprite.png 2☼ Any Season (Dry) Surface No Slurry Yes (Seeds)
ramie Ramie item sprite.png 2☼ Any Season (Dry) Surface No Slurry No
flax Flax item sprite.png 2☼ Any Season (Dry) Surface No Slurry/Flour Yes (Seeds)
jute Jute item sprite.png 2☼ Any Season (Dry) Surface No Slurry No
kenaf Hemp item sprite.png 2☼ Any Season (Dry) Surface No Slurry Yes (Seeds)

Ensure that at least one dwarf has the plant processing labor, then designating plants to be gathered with designations menu and selecting the "gather plants" option, before designating a rectangular area to harvest by a dwarf with the Plant Gathering labor

By default, fortresses embark with pig tail seeds, which can be grown underground in soft, loamy or muddy ground. The other kinds of plant fibers can be obtained, if the corresponding plants are growing naturally above ground, by assigning a dwarf the plant gathering labor, then designating plants to be gathered in an area with d-p. Alternatively, to repeatedly gather plants from a specific area, you can set up a plant gathering zone by pressing i, selecting the desired area to be gathered from, and enabling the "gather/pick fruit" option - in this case, dwarves with the "plant gathering" labor automatically tend to the zone as soon as new naturally-occurring vegetation can be harvested. Warning! naturally occurring plant fibers are uncommon; you can try to scope out any of the above plants with the look command to find suitable areas to gather from, but it might be more worthwhile to wait until you can trade for their seeds.

To convert plant fiber into thread, you must construct a farmer's workshop and add a "process plants" task. If there is an available plant fiber material, a dwarf with the plant processing labor assigned will take the plant fiber to the farmer's workshop and convert the plant fiber into thread. When this is done, seeds of the processed type of plant fiber are also produced, which allows you to install plant fiber- producing crops in farm plots. Dwarves who perform this task level up their thresher skill, and gain the title of "Thresher" if it is their highest-leveled skill.

Pre-rope material.

See Also

Подробнее: СамоцветыМеталлыМинералы
Животные
BloodBoneBrainCartilageCheeseChitinEggFatFeatherHair (WoolYarn) • HoofHornIchorLeatherMilkNailNervous tissueParchmentPearlScaleShellSilkSkinSpitSweatTallowTearsToothWax
Растительные
Fiber (PaperSlurry) • FlowerFruitLeafOilDyeFlourSeed (Press cake) • Wood
Животные/Растительные
Неорганические
Прописанные в коде
AmberAshCoralFilthFuelGlassGrimeIceLyeMagmaMudPearlashPotashSaltUnknown substanceVomitWater
См. также: Свойства материалов