Ambush: различия между версиями
GeloMor (обсуждение | вклад) Нет описания правки |
GeloMor (обсуждение | вклад) Нет описания правки |
||
Строка 1: | Строка 1: | ||
'''Засада''' — это | [[File:Goblin ambush.jpg|thumb|right|350px|[[goblin|Гоблинская]] засада (читай, [[goblinite|гоблинитовая]]) может привести к опасному количеству [[fun|веселья]], если не замечена на ранней стадии — как здесь.]] | ||
'''Засада''' — это тип нападения в [[fortress mode|режиме крепости]], когда небольшой отряд вражеских {{Catlink|гуманоидов}} пытается скрытно атаковать вашу [[fortress|крепость]]. Хотя засады меньше по размеру, чем полноценная [[siege|осада]], они не связаны с количеством [[dwarf|дварфов]] в вашей крепости, и поэтому могут случиться при относительно небольшом населении. Враги прибывают как один или несколько отдельных "отрядов" по 6-10 человек, которые (пытаются) работать и передвигаться как команда, подобно [[squad|отряду]] военных дварфов. | |||
В отличие от [[siege|осад]], засады по началу не [[announcement|объявляются]], и атакующие юниты раскрываются только тогда, когда в крепости узнают об атакующих либо когда те застрянут в [[cage trap|клетке-ловушке]] или подойдут достаточно близко к дварфу, члену [[caravan|каравана]] или [[pet|питомцу]] (они игнорируют обычную невраждебную фауну). Засады также можно обнаружить вручную, если вы, как игрок, наткнетесь на [[corpse|труп]] захватчика и некоторое количество [[goblinite|гоблинита]] в одной из ваших оружейных [[trap|ловушек]] (что не стреггерит объявление). Как только отряд засады будет обнаружен, в засаде будет генерироваться [[Announcement#Крупные объявления|крупное объявление]], формулировка которого зависит от типа захватчиков. На карте может быть более одного вражеского отряда, и каждый должен обнаруживаться отдельно. | |||
Засады | Засады, как и [[siege|осады]], почти всегда происходят в начале сезона, обычно в первые 15 дней первого месяца. Засады обычно прибывают с [[caravan|караванами]], но могут прийти в любое время. Обратите внимание, что эльфы обычно устраивают засады с более чем одним отрядом (до 50+), каждый из которых должен быть обнаружен отдельно и запускает отдельное объявление. Если засада попала в клетку-ловушку, пойманный будет помечен как Caged Prisoner на экране юнитов. Этих заключенных можно таскать между клетками (или сбрасывать с высоких башен) без риска побега из тюрьмы, в отличие от гоблинских [[thief|воров]]. Если вы {{tt|покинете крепость|опция Abandon the Fortress}}, пока засада не уничтожена, вы увидите следующее сообщение: "Your strength has been broken."{{bn-ru||Ваши силы были разбиты}} Кроме того, когда лидер засады убит (или захвачен), остальные юниты они будут стоять и "ждать" своего предводителя; вероятно, это [[bug|баг]]. | ||
<!-- | |||
== Типы засад == | |||
=== Гоблины === | |||
[[File:RT-Third Ambush 01.png|thumb|right|400px|A goblin ambush imparts some [[fun|!!FUN!!]] new lines in a player's [[announcement]]s screen.]] | |||
{{removed feature|version=[[0.42.04]]}} | |||
{{dftext|An ambush! Curse them!|4:1}}{{bn-ru||Засада! Будь они прокляты!}} | |||
[[Goblin]] ambushes are usually announced with the message "An ambush! Curse them!", though this is occasionally modified to "A human has sprung from ambush!" if a captured [[human]] leads the [[squad]] (human [[civilization]]s themselves do not send ambushes, only [[siege]]s). Goblin ambushes are attracted by relatively high amounts of wealth; beyond a certain threshold, the higher the wealth, the more attractive your fortress becomes as a goblin ambush target. | |||
Goblins usually enter the map with two to four squads, each of which must be detected separately. On the sliding scale of [[wealth]] attraction goblin ambushes lie squarely between [[thief|thieves]]/[[snatcher]]s and [[siege]]s, but are infinitely more annoying; snatchers are a mere nuisance and sieges can usually be dealt with, but you might not find an ambush until it's too late to prevent them from entering your fortress and slaughtering your populace (or staying outside of it and killing off your [[wood cutter]]s, or your [[plant gathering|plant gatherers]], or your [[meat industry|livestock]], or your [[fisherdwarf|fisherdwarvers]], or your [[ambusher]]s, or...). Dealing with the threat of a hidden ambush is an important element in [[military design]]. | |||
It may be preferable to avoid goblin ambushes as much as possible by holding wealth down early on, and then creating a large number of high-value objects as possible in a short period of time on the way to "siege level" fortress wealth attraction. This reduces your exposure to ambushes, but means you have to deal with sieges off the bat instead. | |||
As of v0.42.04, goblin ambushes no longer happen due to their entity raws having its <code>[[Entity token#AMBUSHER|[AMBUSHER]]]</code> tag removed. Sieges still do occur after your fortress exceeds the population of 80, though. | |||
=== Эльфы === | |||
{{dftext|An ambush! Curse all friends of nature!|4:1}}{{bn-ru||Засада! Проклятье на всех друзей природы!}} | |||
[[Elven]] ambushes may occur if your [[civilization]] is at war with a neighboring elven civilization {{version|0.44.03}}. These ambushes have the same structure as the elven sieges, where their numbers and the nature of an ambush may very well catch an unprepared fortress off-guard. They might also bring exotic beasts as they may do during sieges, as well as [[animal people]] that can fight alongside the elves. | |||
As soon as an ambush is detected, a group of a dozen elves will appear at the map. Be aware that an ambush does not only have one wave of enemies, but detection of several scores of elves is highly possible. But as with elven sieges, the elves themselves are very poorly equipped and carry only [[wood]]en armor and weaponry. [[Clothing]] is also known to be dropped by slain <s>hippies</s> elves. | |||
=== Кобольды === | |||
{{dftext|An ambush! Skulking vermin!|4:1}}{{bn-ru||Засада! Крадущиеся паразиты!}} | |||
[[Kobold]] ambushes are triggered by a long enough string of successful kobold thievery. This usually only happens when kobold thieves manage to steal from an outdoor cache of some sort that your dwarves cannot access for some reason, possibly fallen [[goblinite]] from or during an ongoing siege. Kobold ambushes are mostly notable for being much more annoying than kobold thieves, and should not be allowed to occur. | |||
It should be noted that the first ambushes from kobolds are full of recruits who have never seen a dwarf in their life, and will almost always scatter and run away instead of fighting. | |||
=== Некроманты === | |||
{{dftext|An ambush! Drive them out!|4:1}}{{bn-ru||Засада! Выгоните их!}} | |||
[[Necromancer]]s will also occasionally ambush your fortress, if you are in range of their [[Tower (necromancy)|tower]] and they opt out of a full-on [[siege]]. Necromancer ambushes consist of several necromancers, each one being detected individually; an early warning sign for a necromancer ambush is the presence of [[undead]] in non-evil [[biome|biomes]]. The necromancers themselves are harmless, being regular old unarmed humanoids; however, very bad things will happen if they manage to find their way within sight of any left-over goblin sieges, [[corpse]] or [[refuse]] [[stockpile]]s, or (Armok forbid) last month's [[dragon]] invader. For this reason it is highly recommended that fortresses within sounding range of a tower internalize or [[atom smasher|atom smash]] all of their meat byproducts, and set [[standing orders]] to "gather refuse from outside" and clean up any meaty outdoor bits. | |||
=== Прочее === | |||
[[Quester]]s seeking an artifact may attempt to sneak in and steal their target from your fortress. If discovered, they may run away or attack, depending on their temperament. | |||
[[Werebeast]]s from the wilds may attempt to ambush your fortress during a full moon. If discovered, they trigger a message similar to the one that is shown when a Megabeast attacks ("The Were(creature) (name) has come! ... Now you will know why you fear the night."). At the conclusion of the full moon, they return to their normal form and attempt to leave the site. If discovered in this state, they will still be announced as above, but with the details of their current form ("The Human (name) has come! A medium size creature prone to great ambition.") | |||
== Примечания == | |||
* Hidden ambushers do not display combat reports, but their combat actions may be included in other units' combat reports. | |||
* Upon discovery of an unconscious or otherwise incapacitated ambusher, the game will announce "There is a (creature) hidden away here." instead of the usual ambush announcement.{{cite forum|35009/581009}} | |||
* Hidden ambushers are revealed upon death, without any announcement. | |||
== Режим приключений == | |||
Ambushes also occur from Fast Travel in [[Adventurer mode]]. When traveling, other traveling figures are identified as asterisks, and if hostile, then approaching the region tile they occupy will trigger an ambush. Depending on the savagery of the land, you may also be randomly ambushed by the dominant predator(s) of the biome. Traveling alone at night in evil biomes adds the probability of [[bogeyman]] ambush. | |||
When ambushed, the fast travel map will close and you will appear on the local map with your ambusher(s). If they're in view, they will be identified in a major announcement, but if obscured by terrain, distance, or lighting, then the announcement will inform you "You feel uneasy." As long as your ambushers can detect you or a party member, you will be unable to fast travel, as "You don't feel safe enough to travel." | |||
Typical ambushes come from roving large predators (including giants, giant zombies, night trolls,) and patrols from a hostile settlement nearby (such as from enemy civs or raider camps.) Muggers harassing towns also trigger ambushes; though they don't appear hostile at first, they intend to commit crimes against persons and property, including yours. And angered settlements or raider groups may take revenge by sending assassins who will strike even in the safe confines of a city. | |||
If you're unprepared for the ambush, you can evade it successfully by escaping your pursuer's view, using terrain, speed, and stealth, until you're able to fast travel safely. This is easiest against random predators who can't detect you at the time of ambush. When evading [[historical figure]]s, fast traveling to another region tile adjacent to it will trigger another ambush, so you must get sufficient distance from them in order to successfully elude them. | |||
--> | |||
== См. также == | |||
* [[Siege|Осада]] | |||
* [[Wealth|Богатство]] | |||
* [[Security design|Проектирование обороны]] | |||
{{Military}} | {{Military}} | ||
[[en:Ambush]] | [[en:Ambush]] |
Версия от 15:32, 19 октября 2021
Засада — это тип нападения в режиме крепости, когда небольшой отряд вражеских гуманоидов пытается скрытно атаковать вашу крепость. Хотя засады меньше по размеру, чем полноценная осада, они не связаны с количеством дварфов в вашей крепости, и поэтому могут случиться при относительно небольшом населении. Враги прибывают как один или несколько отдельных "отрядов" по 6-10 человек, которые (пытаются) работать и передвигаться как команда, подобно отряду военных дварфов.
В отличие от осад, засады по началу не объявляются, и атакующие юниты раскрываются только тогда, когда в крепости узнают об атакующих либо когда те застрянут в клетке-ловушке или подойдут достаточно близко к дварфу, члену каравана или питомцу (они игнорируют обычную невраждебную фауну). Засады также можно обнаружить вручную, если вы, как игрок, наткнетесь на труп захватчика и некоторое количество гоблинита в одной из ваших оружейных ловушек (что не стреггерит объявление). Как только отряд засады будет обнаружен, в засаде будет генерироваться крупное объявление, формулировка которого зависит от типа захватчиков. На карте может быть более одного вражеского отряда, и каждый должен обнаруживаться отдельно.
Засады, как и осады, почти всегда происходят в начале сезона, обычно в первые 15 дней первого месяца. Засады обычно прибывают с караванами, но могут прийти в любое время. Обратите внимание, что эльфы обычно устраивают засады с более чем одним отрядом (до 50+), каждый из которых должен быть обнаружен отдельно и запускает отдельное объявление. Если засада попала в клетку-ловушку, пойманный будет помечен как Caged Prisoner на экране юнитов. Этих заключенных можно таскать между клетками (или сбрасывать с высоких башен) без риска побега из тюрьмы, в отличие от гоблинских воров. Если вы покинете крепость, пока засада не уничтожена, вы увидите следующее сообщение: "Your strength has been broken." ru Кроме того, когда лидер засады убит (или захвачен), остальные юниты они будут стоять и "ждать" своего предводителя; вероятно, это баг.
См. также
Войска и защита крепости | |
---|---|
F.A.Q. | |
Руководства | |
Управление солдатами | |
Проектирование ловушек | |
Захватчики |