Stress: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Нет описания правки
Нет описания правки
Строка 185: Строка 185:
|{{DFtext|satisfied|2:1}}
|{{DFtext|satisfied|2:1}}
|
|
|Receiving [[water]] or [[food]], being successful at work, mastering a [[skill]], teaching a [[skill]], producing a [[masterwork]], creating an [[artifact]], improving a [[skill]], reading a [[book]], learning a [[book]], felling a [[tree]], [[slaughter]]ing an animal, getting into an argument, [[cage|caging]] a [[creature]], being granted residency, realizing the value of leisure time, realizing the value of nature, realizing nuances of independence, realizing nuances of fairness, realizing nuances of loyalty, realizing nuances of law, realizing nuances of leisure time, realizing nuances of friendship, realizing the value of knowledge, realizing the worthlessness of eloquence, realizing the worthlessness of power
|Получить [[water|воду]] или [[food|еду]], быть успешным на работе, освоить [[skill|навык]], обучить [[skill|навыку]], создать [[masterwork|шедевр]], улучшить [[skill|навык]], прочесть [[book|книгу]], изучить [[book|книгу]], срубить [[tree|дерево]], [[slaughter|забить]] животное, вступить в спор, заключить [[creature|животное]] в [[cage|клетку]], получить вид на долговременное жительство, осознать ценность свободного времени/ценность природы/нюансы независимости/нюансы справедливости/нюансы лояльности/нюансы закона/нюансы свободного времени/нюансы дружбы/нюансы знания/бесполезность красноречия/бесполезность власти
|-
|-
|{{DFtext|triumph|2:1}}
|{{DFtext|triumph|2:1}}
|
|
|Killing somebody, being [[mayor|elected]]/re-elected
|Убить кого-то, [[mayor|избраться]]/переизбраться
|-
|-
|{{DFtext|optimistic|2:1}}
|{{DFtext|optimistic|2:1}}
|
|
|Being able to [[rest]] and recuperate, having a [[mandate]] deadline met
|[[rest|Отдохнуть]] или вылечиться, [[mandate|мандат]] выполнен в срок
|-
|-
|{{DFtext|astonished|1:1}}
|{{DFtext|astonished|1:1}}
|
|
|Having [[justice|punishment]] reduced, having [[justice|punishment]] delayed, being [[mayor|elected]]
|[[justice|Наказание]] было уменьшено, [[justice|наказание]] было отложено, [[mayor|избраться]]
|-
|-
|{{DFtext|awe|1:1}}
|{{DFtext|awe|1:1}}
|
|
|Being next to completely sublime [[furniture]]
|Побыть около совершенно великолепного [[furniture|предмета обстановки]]
|-
|-
|{{DFtext|excited|1:1}}
|{{DFtext|excited|1:1}}
|
|
|[[Performer|Performing]]
|[[Performer|Выступать]]
|-
|-
|{{DFtext|eager|1:1}}
|{{DFtext|eager|1:1}}
|
|
|Being [[mayor|elected]]/re-elected
|[[mayor|Избраться]]/переизбраться
|-
|-
|{{DFtext|exhilarated|1:1}}
|{{DFtext|exhilarated|1:1}}
|
|
|Being [[combat|attacked]], getting into an argument, a [[sparring]] session, [[Performer|performing]]
|Быть [[combat|атакованным]], участвовать в споре, участвовать в [[sparring|спарринге]], [[Performer|выступать]]
|-
|-
|{{DFtext|interested|1:1}}
|{{DFtext|interested|1:1}}
|
|
|Being next to fine/very fine/splendid/completely sublime [[furniture]], learning [[necromancer|the secrets of life and death]], watching a [[performer|performance]], being taught a [[skill]], reading a [[book]], learning a [[book]], realizing the value of nature, realizing nuances of perseverance, realizing nuances of craftsmanship, realizing the worthlessness of fairness, viewing something on display
|Побыть около хорошего/очень хорошего/великолепного/совершенно великолепного [[furniture|предмета обстановки]], изучить [[necromancer|секреты жизни и смерти]], посмотреть [[performer|выступление]], учится у кого-то [[skill|навыку]], читать [[book|книгу]], изучить [[book|книгу]], осознать ценность природы/нюансы упорства/нюансы мастерства/бесполезность справедливости, посмотреть выступление
|-
|-
|{{DFtext|wonder|1:1}}
|{{DFtext|wonder|1:1}}
|
|
|Being taught a [[skill]], learning a [[book]], communing with {[[deity]]}, realizing the worthlessness of perseverance, realizing the value of family, realizing the value of competition, realizing the value of cooperation, realizing the value of loyalty
| Учится у кого-то [[skill|навыку]], изучить [[book|книгу]], общаться с [[deity|божеством]], осознать бесполезность упорства/ценность семьи/ценность испытаний/ценность сотрудничества/ценность лояльности
|-
|-
|{{DFtext|accepting|7:0}}
|{{DFtext|accepting|7:0}}
|
|
|Seeing somebody's [[corpse|dead body]], having a [[mandate]] ignored, being caught in the [[rain]], being forced to drink [[vomit]], being forced to endure the decay of a [[pet]], retching on a [[miasma]], having to conduct an official [[meeting]] in a bedroom (many negative memories may change to acceptance as a result of the personality-change system)
|Увидеть чьё-то [[corpse|мёртвое тело]], [[mandate|мандат]] проигнорирован, попасть под [[rain|дождь]], быть вынужденным пить [[vomit|рвоту]], терпеть разложение тела [[pet|питомца]], попасть в [[miasma|миазмы]], провести официальную [[meeting|встречу]] в спальне (многие негативные воспоминания могут измениться на этот тип мысли в результате изменения личности)
|-
|-
|{{DFtext|ambivalent|7:0}}
|{{DFtext|ambivalent|7:0}}
|
|
|Delayed punishment of a [[crime|criminal]], putting on a well-crafted/finely-crafted item
|Наказание [[crime|преступника]] отложено, надеть хорошо-сработанный/отлично-сработанный предмет
|-
|-
|{{DFtext|grim satisfaction|5:1}}
|{{DFtext|grim satisfaction|5:1}}
|
|
|Seeing somebody's death
|Увидеть чью-то смерть
|-
|-
|{{DFtext|suspicious|5:1}}
|{{DFtext|suspicious|5:1}}
|
|
|Having a [[mandate]] ignored
|[[mandate|Мандат]] проигнорирован
|-
|-
|{{DFtext|aggravated|6:0}}
|{{DFtext|aggravated|6:0}}
Строка 245: Строка 245:
|{{DFtext|agitated|6:0}}
|{{DFtext|agitated|6:0}}
|
|
|Being utterly [[sleep]]-deprived
|Being utterly [[sleep|sleep]]-deprived
|-
|-
|{{DFtext|annoyed|6:0}}
|{{DFtext|annoyed|6:0}}
|
|
|Being caught in the [[rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], being [[cave adaptation|out in the sun]], eating without a [[table]] or [[chair]], eating without a proper [[dining room]], [[sleep]]ing on dirt/rocks/cave floor/in the grass, drinking water without a [[well]], suffering a minor [[injury]], choking on [[cave-in]] dust, choking on [[smoke]], being accosted by hated [[vermin]], being pestered by [[fly|flies]], drinking without a [[goblet]], [[cup]] or [[mug]]
|Being caught in the [[rain|rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], being [[cave adaptation|out in the sun]], eating without a [[table|table]] or [[chair|chair]], eating without a proper [[dining room|dining room]], [[sleep|sleep]]ing on dirt/rocks/cave floor/in the grass, drinking water without a [[well|well]], suffering a minor [[injury|injury]], choking on [[cave-in|cave-in]] dust, choking on [[smoke|smoke]], being accosted by hated [[vermin]], being pestered by [[fly|flies]], drinking without a [[goblet|goblet]], [[cup|cup]] or [[mug|mug]]
|-
|-
|{{DFtext|anxious|6:0}}
|{{DFtext|anxious|6:0}}
Строка 257: Строка 257:
|{{DFtext|bitter|6:0}}
|{{DFtext|bitter|6:0}}
|
|
|Wearing tattered [[clothes]], getting into an argument
|Wearing tattered [[clothes|clothes]], getting into an argument
|-
|-
|{{DFtext|bored|6:0}}
|{{DFtext|bored|6:0}}
Строка 265: Строка 265:
|{{DFtext|confused|6:0}}
|{{DFtext|confused|6:0}}
|
|
|Being knocked out during a [[cave-in]]
|Being knocked out during a [[cave-in|cave-in]]
|-
|-
|{{DFtext|contemptuous|6:0}}
|{{DFtext|contemptuous|6:0}}
Строка 273: Строка 273:
|{{DFtext|dejected|6:0}}
|{{DFtext|dejected|6:0}}
|
|
|Being caught in the [[rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], wearing tattered [[clothes]], lack of decent meals, being unable to pray to {[[deity]]}, being kept from [[alcohol]], being unable to admire art, being unable to acquire something, being unable to be extravagant, lack of introspection, generally being unable to take it easy
|Being caught in the [[rain|rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], wearing tattered [[clothes|clothes]], lack of decent meals, being unable to pray to [[deity|deity]], being kept from [[alcohol|alcohol]], being unable to admire art, being unable to acquire something, being unable to be extravagant, lack of introspection, generally being unable to take it easy
|-
|-
|{{DFtext|disappointed|6:0}}
|{{DFtext|disappointed|6:0}}
|
|
|Having a [[mandate]] deadline missed
|Having a [[mandate|mandate]] deadline missed
|-
|-
|{{DFtext|disillusioned|6:0}}
|{{DFtext|disillusioned|6:0}}
|
|
|An [[animal]] was convicted of a [[crime]]  
|An [[animal|animal]] was convicted of a [[crime|crime]]  
|-
|-
|{{DFtext|dislike|6:0}}
|{{DFtext|dislike|6:0}}
Строка 289: Строка 289:
|{{DFtext|embarrassed|6:0}}
|{{DFtext|embarrassed|6:0}}
|
|
|Sleeping without a proper [[room]], sleeping on a dirt/rocks/cave floor/in the grass, wearing tattered [[clothes]], having no [[clothes|shirt]], having no [[clothes|shoes]], being [[clothes|uncovered]], watching a [[performer|performance]]
|Sleeping without a proper [[room|room]], sleeping on a dirt/rocks/cave floor/in the grass, wearing tattered [[clothes|clothes]], having no [[clothes|shirt]], having no [[clothes|shoes]], being [[clothes|uncovered]], watching a [[performer|performance]]
|-
|-
|{{DFtext|exasperated|6:0}}
|{{DFtext|exasperated|6:0}}
|
|
|Being caught in the [[rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], getting into an argument
|Being caught in the [[rain|rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], getting into an argument
|-
|-
|{{DFtext|frustrated|6:0}}
|{{DFtext|frustrated|6:0}}
|
|
|Considering the scarcity of cages and chains, having a [[mandate]] ignored, nobody could be punished for a [[mandate]] failure, getting into an argument, lack of decent meals, being unable to practice a skill, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to pray to {[[deity]]}, being kept from [[alcohol]], being unable to acquire something, being unable to wander, being unable to fight, being unable to admire art, lack of abstract thinking, lack of trouble-making, generally leading an unexciting life
|Considering the scarcity of cages and chains, having a [[mandate|mandate]] ignored, nobody could be punished for a [[mandate|mandate]] failure, getting into an argument, lack of decent meals, being unable to practice a skill, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to pray to [[deity|deity]], being kept from [[alcohol|alcohol]], being unable to acquire something, being unable to wander, being unable to fight, being unable to admire art, lack of abstract thinking, lack of trouble-making, generally leading an unexciting life
|-
|-
|{{DFtext|gloomy|6:0}}
|{{DFtext|gloomy|6:0}}
Строка 309: Строка 309:
|{{DFtext|grouchy|6:0}}
|{{DFtext|grouchy|6:0}}
|
|
|Being caught in the [[rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], being [[cave adaptation|out in the sun]], eating the same old [[food]], drinking the same old [[booze]]
|Being caught in the [[rain|rain]], being caught in a [[weather|snow storm]], being [[cave adaptation|out in the sun]], eating the same old [[food|food]], drinking the same old [[booze|booze]]
|-
|-
|{{DFtext|guilty|6:0}}
|{{DFtext|guilty|6:0}}
|
|
|Being confined, being able to [[rest]] and recuperate, being rescued
|Being confined, being able to [[rest|rest]] and recuperate, being rescued
|-
|-
|{{DFtext|indignant|6:0}}
|{{DFtext|indignant|6:0}}
|
|
|Being forced to endure the decay of a (dead) [[friend]], delayed punishment of a [[crime|criminal]]
|Being forced to endure the decay of a (dead) [[friend|friend]], delayed punishment of a [[crime|criminal]]
|-
|-
|{{DFtext|insulted|6:0}}
|{{DFtext|insulted|6:0}}
|
|
|Being forced to endure the decay of a (dead) [[friend]], getting into an argument
|Being forced to endure the decay of a (dead) [[friend|friend]], getting into an argument
|-
|-
|{{DFtext|irritated|6:0}}
|{{DFtext|irritated|6:0}}
|
|
|Being [[cave adaptation|out in the sun]], being [[hungry]]/[[thirsty]]/[[sleep|drowsy]], eating at crowded [[table]], wearing old/tattered [[clothes]], sleeping uneasily due to [[noise]]
|Being [[cave adaptation|out in the sun]], being [[hungry|hungry]]/[[thirsty|thirsty]]/[[sleep|drowsy]], eating at crowded [[table|table]], wearing old/tattered [[clothes|clothes]], sleeping uneasily due to [[noise|noise]]
|-
|-
|{{DFtext|isolated|6:0}}
|{{DFtext|isolated|6:0}}
Строка 333: Строка 333:
|{{DFtext|lonely|6:0}}
|{{DFtext|lonely|6:0}}
|
|
|Being away from family, being away from [[friend]]s, being away from people, being unable to make merry, being unable to make romance
|Being away from family, being away from [[friend|friend]]s, being away from people, being unable to make merry, being unable to make romance
|-
|-
|{{DFtext|regretful|6:0}}
|{{DFtext|regretful|6:0}}
Строка 341: Строка 341:
|{{DFtext|resentful|6:0}}
|{{DFtext|resentful|6:0}}
|
|
|Giving somebody [[water]], experiencing trauma, getting into an argument
|Giving somebody [[water|water]], experiencing trauma, getting into an argument
|-
|-
|{{DFtext|restless|6:0}}
|{{DFtext|restless|6:0}}
|
|
|Being able to [[rest]] and recuperate, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to learn, being unable to use abstract thinking, being unable to argue, lack of trouble-making, doing nothing creative, generally leading an unexciting life
|Being able to [[rest|rest]] and recuperate, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to learn, being unable to use abstract thinking, being unable to argue, lack of trouble-making, doing nothing creative, generally leading an unexciting life
|-
|-
|{{DFtext|self-pity|6:0}}
|{{DFtext|self-pity|6:0}}
Строка 353: Строка 353:
|{{DFtext|uneasy|6:0}}
|{{DFtext|uneasy|6:0}}
|
|
|Being near to hated [[vermin]] in a [[cage]], being caught in [[evil weather|freakish weather]], seeing somebody's [[corpse|dead body]], being [[clothing|uncovered]], retching on a [[miasma]], being [[combat|attacked]], being attacked by [[undead|the dead]], giving birth to a [[baby]], being unable to pray to {[[deity]]}, lack of decent meals, being kept from [[alcohol]], being unable to be extravagant, being unable to help anybody, being unable to admire art, being unable to acquire something, generally being unable to take it easy
|Being near to hated [[vermin|vermin]] in a [[cage|cage]], being caught in [[evil weather|freakish weather]], seeing somebody's [[corpse|dead body]], being [[clothing|uncovered]], retching on a [[miasma]], being [[combat|attacked]], being attacked by [[undead|the dead]], giving birth to a [[baby|baby]], being unable to pray to [[deity|deity]], lack of decent meals, being kept from [[alcohol|alcohol]], being unable to be extravagant, being unable to help anybody, being unable to admire art, being unable to acquire something, generally being unable to take it easy
|-
|-
|{{DFtext|worried|6:0}}
|{{DFtext|worried|6:0}}
|
|
|Lack of decent meals, being kept from [[alcohol]], being unable to pray to {[[deity]]}, being unable to be extravagant
|Lack of decent meals, being kept from [[alcohol|alcohol]], being unable to pray to [[deity|deity]], being unable to be extravagant
|-
|-
|{{DFtext|anguish|6:1}}
|{{DFtext|anguish|6:1}}
|
|
|Experiencing a [[miscarriage]]
|Experiencing a [[miscarriage|miscarriage]]
|-
|-
|{{DFtext|ashamed|6:1}}
|{{DFtext|ashamed|6:1}}
|
|
|Eating without a [[chair]]
|Eating without a [[chair|chair]]
|-
|-
|{{DFtext|despair|6:1}}
|{{DFtext|despair|6:1}}
Строка 373: Строка 373:
|{{DFtext|disgusted|6:1}}
|{{DFtext|disgusted|6:1}}
|
|
|Retching on a [[miasma]], being [[cave adaptation|nauseated by the sun]], drinking water from [[murky pool]], being caught in [[evil weather|freakish weather]], being forced to eat [[vermin]], being forced to drink [[vomit]], being forced to endure the decay of a (dead) [[pet]], being accosted by hated [[vermin]]
|Retching on a [[miasma|miasma]], being [[cave adaptation|nauseated by the sun]], drinking water from [[murky pool|murky pool]], being caught in [[evil weather|freakish weather]], being forced to eat [[vermin|vermin]], being forced to drink [[vomit|vomit]], being forced to endure the decay of a (dead) [[pet|pet]], being accosted by hated [[vermin|vermin]]
|-
|-
|{{DFtext|distressed|6:1}}
|{{DFtext|distressed|6:1}}
Строка 381: Строка 381:
|{{DFtext|empty|6:1}}
|{{DFtext|empty|6:1}}
|
|
|Having a [[masterwork]] destroyed
|Having a [[masterwork|masterwork]] destroyed
|-
|-
|{{DFtext|existential crisis|6:1}}
|{{DFtext|existential crisis|6:1}}
|
|
|Being unable to advance the study of [[topic]]
|Being unable to advance the study of [[topic|topic]]
|-
|-
|{{DFtext|frightened|6:1}}
|{{DFtext|frightened|6:1}}
Строка 393: Строка 393:
|{{DFtext|grieved|6:1}}
|{{DFtext|grieved|6:1}}
|
|
|Unexpected [[death]] of somebody
|Unexpected [[death|death]] of somebody
|-
|-
|{{DFtext|hopeless|6:1}}
|{{DFtext|hopeless|6:1}}
|
|
|Suffering a major [[injury]], being [[cave adaptation|nauseated by the sun]]
|Suffering a major [[injury|injury]], being [[cave adaptation|nauseated by the sun]]
|-
|-
|{{DFtext|humiliated|6:1}}
|{{DFtext|humiliated|6:1}}
|
|
|Eating without a [[table]] or [[chair]], wearing tattered [[clothes]], being [[clothes|uncovered]], not having any [[room]]s, having a [[mandate]] ignored
|Eating without a [[table|table]] or [[chair|chair]], wearing tattered [[clothes|clothes]], being [[clothes|uncovered]], not having any [[room|room]]s, having a [[mandate|mandate]] ignored
|-
|-
|{{DFtext|mortified|6:1}}
|{{DFtext|mortified|6:1}}
|
|
|Being forced to eat [[vermin]]
|Being forced to eat [[vermin|vermin]]
|-
|-
|{{DFtext|panicked|6:1}}
|{{DFtext|panicked|6:1}}
Строка 413: Строка 413:
|{{DFtext|sad|6:1}}
|{{DFtext|sad|6:1}}
|
|
|Being separated from a loved one/loved ones, retching on a [[miasma]]
|Being separated from a loved one/loved ones, retching on a [[miasma|miasma]]
|-
|-
|{{DFtext|shaken|6:1}}
|{{DFtext|shaken|6:1}}
|
|
|Suffering a major [[injury]], being knocked out during [[cave-in]], being forced to endure the decay of a (dead) [[friend]]
|Suffering a major [[injury|injury]], being knocked out during [[cave-in|cave-in]], being forced to endure the decay of a (dead) [[friend|friend]]
|-
|-
|{{DFtext|shocked|6:1}}
|{{DFtext|shocked|6:1}}
|
|
|Being [[combat|attacked]], unexpected [[death]] of somebody, having a [[masterwork]] destroyed or [[thief|stolen]]
|Being [[combat|attacked|]], unexpected [[death|death]] of somebody, having a [[masterwork|masterwork]] destroyed or [[thief|stolen]]
|-
|-
|{{DFtext|alarmed|4:1}}
|{{DFtext|alarmed|4:1}}
Строка 433: Строка 433:
|{{DFtext|angry|4:1}}
|{{DFtext|angry|4:1}}
|
|
|Getting into an argument, being forced to endure the decay of a (dead) [[friend]]
|Getting into an argument, being forced to endure the decay of a (dead) [[friend|friend]]
|-
|-
|{{DFtext|ferocity|4:1}}
|{{DFtext|ferocity|4:1}}

Версия от 16:37, 16 марта 2020

Стресс — состояние, заменяющее настроение несчастья из ранних версий. Дварф под влиянием стресса будет мигать красной стрелкой вниз. Также в меню Thoughts and preferences такого дварфа будет писаться, в зависимости от степени стресса, Over the long term, Urist McStressed has been under a great deal of stress. ru.

Дварфы, находящиеся в состоянии стресса в течение длительного периода времени, будут приобретать худшие симптомы высокого уровня стресса: Urist McStressed has become haggard and drawn due to the tremendous stresses placed on him. ru. В краткосрочной перспективе чрезмерный уровень стресса приведет к временному эмоциональному срыву — впадению в истерику, ступор или депрессию (зависит от дварфа). В дальнейшем, такой дварф может сойти с ума.

При еще большем стрессе в течение продолжительных периодов времени, дварфы станут Harrowed, на их экране Thoughts and preferences можно будет увидеть: Urist McStressed has been utterly harrowed by the nightmare that is his tragic life. ru.

Животные также подвержены стрессу. Предположительно, стресс у животных возникает, если их привязать и долго не отвязывать.

Игра отслеживает уровень стресса одним числом, где отрицательное число — хорошо, а положительное — плохо. Это число невозможно просмотреть без сторонних утилит.

Стресс изменяется в диапазоне от -1000000 до +1000000, а отрицательные эффекты начинают появляться с +10000, +25000 и +50000.

Стресс сам по себе постепенно увеличивается или уменьшается в зависимости от эмоций, видимых на экране Thoughts and preferences дфарфа — он в основном складывает все положительные эмоции (для уменьшения стресса) и негативные эмоции (для увеличения стресса) с соответствующими весами для каждой (так как некоторые эмоции намного сильнее других), округляет их до 500, делает поправку на уязвимости к стрессу в чертах личности, а затем берет разницу и добавляет ее к текущему уровню стресса дварфа.

Управление стрессом

MOD На этой странице описывается модификация игры. Изменение внутренних настроек искажает оригинальный ход игры, а в некоторых случаях приводит к её неработоспособности. Используйте на свой страх и риск.

Вот общее руководство по тому, как оградить ваших дварфов от стресса.

В 0.44.12 стресс забагован и его очень трудно контролировать; работа с ним в игре обычно требует большого количества ручного контроля, что явно не приносит удовольствия. Проблема заключаются в том, что дварфы не общаются должным образом, нуждаются в очень специфической еде, потому что их любимое занятие это быть вдали от семьи, не посещая их, и одержимо обдумывать негативные мысли от дождя, снега и вида трупов, и все это приводит к стрессу. Часто эти негативные мысли накладываются и перевешивают любые позитивные мысли, которые у них есть, что приводит к тому, что в крепости никто не работает и только пытаются убить друг друга. Но есть много способов с этим справиться; вот несколько полезных советов для борьбы со стрессом в 0.44.12.

Изменение raw-файлов

  • Самый простой способ — изменить raw-файлы, которые контролируют уязвимость к стрессу. Файл дварфов находится в директории /raw/objects/creature_standard.txt. В этом файле в разделе [CREATURE: DWARF] вы найдете [PERSONALITY:STRESS_VULNERABILITY:0:45:100]. Цифры означают минимальную (0), среднюю (45) и максимальную (100) переносимость дварфов к стрессу. Изменение этих значений ограничит уязвимость к стрессу у всех дварфов — например, 0:30:70 ограничит максимально возможный стресс диапазоном "High", тогда у вас все еще могут возникнуть проблемы со стрессом, но куда более контролируемые. Установка значений на 0:0:0 сделает всех дварфов невосприимчивыми к стрессу. Вам не нужно создавать новый мир, чтобы это заработало (если вы хотите, чтобы это исправление применялось к существующему сохранению, вместо этого отредактируйте raw-файл в data/save/(название мира)/raw/objects).
  • Еще один серьёзный источник стресса — это вид трупов, уборка после битвы может накапливать стресс от эмоции horrified. Чтобы предотвратить это, отредактируйте raw-файл дварфов, добавив токен [NATURAL_SKILL:DISCIPLINE:#], где # — это значение 1-15. [NATURAL_SKILL:DISCIPLINE:5] сделает всех дварфов Proficient в дисциплине, что позволит им смотреть на трупы и работать с ними без значительных последствий. Установка значения [NATURAL_SKILL:DISCIPLINE:15] сделает их всех Legendary, из-за чего они становятся невосприимчивы к стрессу от вида трупов, а также перестают паниковать в бою.
  • Погода — частая причина негативных мыслей, потому что дварфы ненавидят природу и не любят, когда на них льют дожди. Погоду можно отключить, изменив [WEATHER:YES] на [WEATHER:NO] в d_init.txt. Lazy Newb Pack также позволяет переключить погоду.

Решения через DFHack

Если вы используете DFHack, есть несколько полезных консольных команд, которые вы можете использовать, чтобы улучшить вашу ситуацию.

  • Команда remove-stress -all сбросит у всех юнитов в вашей крепости стресс до -1,000,000.
  • Команда fillneeds -all удовлетворит неудовлетворенные потребности всех юнитов в вашей крепости. Вместе с remove-stress -all предотвратит практически любые проблемы со стрессом в крепости в течение как минимум нескольких месяцев.
  • Команда brainwash навсегда изменит личность отдельного выбранного юнита. Есть несколько вариантов, в том числе perfect, baseline и stepford. brainwash ideal сделает все черты положительными, brainwash baseline сделает черты средними, а brainwash stepford значительно усилит все положительные качества. Использование perfect и stepford, вероятно, являются наилучшими вариантами управления стрессом.

Стандартные опции

Для тех, кто не хочет использовать DFHack или редактировать raw-файлы, вы можете попробовать изгонять всех проблемных дварфов со стрессом. Чтобы изгнать дварфа, нажмите v на дварфа, затем professions и выберите expel.

Проблемы с изгнанием

  • Знать не может быть изгнана.
  • Некоторые дварфы не могут быть изгнаны из-за бага.
  • Изгнанные из крепости (и застрессованные) дварфы часто появляются в новой крепости в том же мире, из-за чего очень трудно иметь несколько крепостей без серьезных проблем со стрессом.
  • Сообщалось, что некоторые изгнанные дварфы возвращаются в крепость, неясно, в волне миграции или как посетители. Это случается редко и так и не было проверено, но возможно это баг, который требует изучения.Требует проверки

Факторы стресса

На стресс влияют эмоции, которые дварф испытывает при столкновении с определенными обстоятельствами; эти события временно отображаются как мысли в профиле дварфа, хотя стресс, который они вызвали, может сохраняться еще долгое время после того, как мысли исчезли. Сила эмоции (и результирующие значения стресса) варьируются в зависимости от личности дварфа. Тесты показали, что стресс накапливаются меньше у дварфов с высоким [BRAVERY и низким [STRESS_VULNERABILITY. [ANXIETY_PROPENSITY] влияет на скорость, с которой у дварфов снижается стресс. Например, пребывание на солнце, похоже, довольно сильно влияет на дварфов с точки зрения стресса.

Эмоции и уровень стресса, которые они вызывают или снимают, подробно описаны в таблице эмоций. Обратите внимание, что одно событие может вызывать разные эмоции у разных дварфов (иногда и у одного и того же дварфа). Точные механизмы того, какие эмоции случаются, пока неясны, но существует общее мнение, что это зависит как от серьезности факторов, так и от личности рассматриваемого дварфа.

Вот неполная таблица эмоций и их причин:

Эмоция Перевод Причина
adoration Родить ребёнка, стать родителем
admiration Побыть рядом с совершенно великолепном предметом обстановки, посмотреть выступление
affection Взаимодействовать с питомцем, завести нового питомца, сформировать связь с тренируемым животным, поговорить с другом, завести нового друга
aroused Поговорить супругом/супругой, посмотреть выступление
caring Дать кому-то еды
empathy Дать выкричаться/поплакаться несчастному жителю
enraptured Пообщаться с божеством
fondness Завести нового друга, поговорить с другом или братом/сестрой, взаимодействовать с питомцем
gratitude Быть спасённым, получить воду или еду, получить вид на долговременное жительство, победить на выборах мэра, заниматься спаррингом
lustful Поговорить с супругом/супругой
love Поговорить с родителем, супругом/супругой или ребёнком, получить брата/сестру
passionate Поговорить с супругой/супругом
pleasure Побыть около хорошего/очень хорошего/великолепного/совершенно великолепного предмета обстановки, получить хорошо-сработанный предмет, надел хорошо-сработанный/исключительный предмет, выступать, посмотреть выступление
proud Владеть высококачественным предметом обстановки, победить на выборах мэра, принести кого-то отдохнуть в кровать
repentant Попасть в заключение
sympathy Дать кому-то воду или еду, принести кого-то отдохнуть в кровать
tenderness Поговорить с супругом/супругой, принести кого-то отдохнуть в кровать
amused Посмотреть выступление
blissful Пообедать в легендарной столовой, поспать в хорошей спальне/великой спальне/спальне словно личном дворце, помыться, стать родителем, выступать
content Отдохнуть или вылечиться, поесть хорошее/отличное достойное блюдо, выпить хорошую/отличную достойную выпивку, надеть хорошо-сработанный/отлично-сработанный/превосходный предмет, поспать спальне словно личном дворце, помыться, побыть около водопада, обсуждать или обдумывать тему
delighted Поесть по-настоящему достойное/легендарное блюдо, надеть исключительный предмет, побыть около водопада, посмотреть выступление
elated Наказание было отложено, победить на выборах мэра
enjoyment Побыть около любимого животного в клетке, выступать, смотреть выступление, играть с игрушками, играть с воображением
euphoric Выпить алкоголя
expectant Обсуждать или обдумывать тему
free Освободиться из заключения
gaiety Выступать
happy Завести нового питомца, получить вид на долговременное жительство
hope Освободиться из заключения
jovial Мандат выполнен в срок
joy Выступать
relieved Быть спасённым, принести кого-то отдохнуть в кровать, съесть вредителя чтобы выжить, наказание было отложено, побыть около водопада, освободиться из заключение, накричать/поплакаться мэру
satisfied Получить воду или еду, быть успешным на работе, освоить навык, обучить навыку, создать шедевр, улучшить навык, прочесть книгу, изучить книгу, срубить дерево, забить животное, вступить в спор, заключить животное в клетку, получить вид на долговременное жительство, осознать ценность свободного времени/ценность природы/нюансы независимости/нюансы справедливости/нюансы лояльности/нюансы закона/нюансы свободного времени/нюансы дружбы/нюансы знания/бесполезность красноречия/бесполезность власти
triumph Убить кого-то, избраться/переизбраться
optimistic Отдохнуть или вылечиться, мандат выполнен в срок
astonished Наказание было уменьшено, наказание было отложено, избраться
awe Побыть около совершенно великолепного предмета обстановки
excited Выступать
eager Избраться/переизбраться
exhilarated Быть атакованным, участвовать в споре, участвовать в спарринге, выступать
interested Побыть около хорошего/очень хорошего/великолепного/совершенно великолепного предмета обстановки, изучить секреты жизни и смерти, посмотреть выступление, учится у кого-то навыку, читать книгу, изучить книгу, осознать ценность природы/нюансы упорства/нюансы мастерства/бесполезность справедливости, посмотреть выступление
wonder Учится у кого-то навыку, изучить книгу, общаться с божеством, осознать бесполезность упорства/ценность семьи/ценность испытаний/ценность сотрудничества/ценность лояльности
accepting Увидеть чьё-то мёртвое тело, мандат проигнорирован, попасть под дождь, быть вынужденным пить рвоту, терпеть разложение тела питомца, попасть в миазмы, провести официальную встречу в спальне (многие негативные воспоминания могут измениться на этот тип мысли в результате изменения личности)
ambivalent Наказание преступника отложено, надеть хорошо-сработанный/отлично-сработанный предмет
grim satisfaction Увидеть чью-то смерть
suspicious Мандат проигнорирован
aggravated Being pestered by flies
agitated Being utterly sleep-deprived
annoyed Being caught in the rain, being caught in a snow storm, being out in the sun, eating without a table or chair, eating without a proper dining room, sleeping on dirt/rocks/cave floor/in the grass, drinking water without a well, suffering a minor injury, choking on cave-in dust, choking on smoke, being accosted by hated vermin, being pestered by flies, drinking without a goblet, cup or mug
anxious Discussing/pondering (topic)
bitter Wearing tattered clothes, getting into an argument
bored Watching a performance, being unoccupied, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, not learning anything, being unable to use abstract thinking, being unable to wander, being unable to fight, being unable to hear eloquent speech, lack of trouble-making, doing nothing creative, generally leading an unexciting life
confused Being knocked out during a cave-in
contemptuous Getting into an argument
dejected Being caught in the rain, being caught in a snow storm, wearing tattered clothes, lack of decent meals, being unable to pray to deity, being kept from alcohol, being unable to admire art, being unable to acquire something, being unable to be extravagant, lack of introspection, generally being unable to take it easy
disappointed Having a mandate deadline missed
disillusioned An animal was convicted of a crime
dislike Talking to somebody annoying
embarrassed Sleeping without a proper room, sleeping on a dirt/rocks/cave floor/in the grass, wearing tattered clothes, having no shirt, having no shoes, being uncovered, watching a performance
exasperated Being caught in the rain, being caught in a snow storm, getting into an argument
frustrated Considering the scarcity of cages and chains, having a mandate ignored, nobody could be punished for a mandate failure, getting into an argument, lack of decent meals, being unable to practice a skill, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to pray to deity, being kept from alcohol, being unable to acquire something, being unable to wander, being unable to fight, being unable to admire art, lack of abstract thinking, lack of trouble-making, generally leading an unexciting life
gloomy Being out in the sun
glum Getting into an argument
grouchy Being caught in the rain, being caught in a snow storm, being out in the sun, eating the same old food, drinking the same old booze
guilty Being confined, being able to rest and recuperate, being rescued
indignant Being forced to endure the decay of a (dead) friend, delayed punishment of a criminal
insulted Being forced to endure the decay of a (dead) friend, getting into an argument
irritated Being out in the sun, being hungry/thirsty/drowsy, eating at crowded table, wearing old/tattered clothes, sleeping uneasily due to noise
isolated Being unable to find somebody in charge to yell at
lonely Being away from family, being away from friends, being away from people, being unable to make merry, being unable to make romance
regretful Toppling something over, starting a fist fight, throwing something, becoming a parent
resentful Giving somebody water, experiencing trauma, getting into an argument
restless Being able to rest and recuperate, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to learn, being unable to use abstract thinking, being unable to argue, lack of trouble-making, doing nothing creative, generally leading an unexciting life
self-pity Being away from family, being away from friends, being unable to argue, being unable to fight, being unable to make merry, being unable to practice a craft, being unable to practice a martial art, being unable to wander, lack of abstract thinking, being unoccupied, doing nothing creative, not learning anything, generally leading an unexciting life
uneasy Being near to hated vermin in a cage, being caught in freakish weather, seeing somebody's dead body, being uncovered, retching on a miasma, being attacked, being attacked by the dead, giving birth to a baby, being unable to pray to deity, lack of decent meals, being kept from alcohol, being unable to be extravagant, being unable to help anybody, being unable to admire art, being unable to acquire something, generally being unable to take it easy
worried Lack of decent meals, being kept from alcohol, being unable to pray to deity, being unable to be extravagant
anguish Experiencing a miscarriage
ashamed Eating without a chair
despair Being caught in freakish weather
disgusted Retching on a miasma, being nauseated by the sun, drinking water from murky pool, being caught in freakish weather, being forced to eat vermin, being forced to drink vomit, being forced to endure the decay of a (dead) pet, being accosted by hated vermin
distressed Being pestered by flies
empty Having a masterwork destroyed
existential crisis Being unable to advance the study of topic
frightened Being haunted by the dead
grieved Unexpected death of somebody
hopeless Suffering a major injury, being nauseated by the sun
humiliated Eating without a table or chair, wearing tattered clothes, being uncovered, not having any rooms, having a mandate ignored
mortified Being forced to eat vermin
panicked Being attacked, being starving/dehydrated
sad Being separated from a loved one/loved ones, retching on a miasma
shaken Suffering a major injury, being knocked out during cave-in, being forced to endure the decay of a (dead) friend
shocked Being attacked|, unexpected death of somebody, having a masterwork destroyed or stolen
alarmed Seeing somebody's dead body
afraid Experiencing trauma
angry Getting into an argument, being forced to endure the decay of a (dead) friend
ferocity Being attacked
horrified Seeing somebody die, seeing somebody's dead body, being caught in a freakish weather, being haunted by the dead, being attacked by the dead
loathing Being out in the sun, being beaten up in the course of dwarven justice or otherwise
outraged Being forced to endure the decay of a (dead) child/spouse
terrified Being in conflict
vengeful Joining an existing conflict

Баги

  • Дварфы очень быстро получают стресс, когда видят тела и части тел. Bug:7435