Version history: различия между версиями

Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
Нет описания правки
Строка 481: Строка 481:
|-
|-
| [[Release information/0.23.130.23a|0.23.130.23a]] || 2007-01-18
| [[Release information/0.23.130.23a|0.23.130.23a]] || 2007-01-18
| ''Хотфикс'' - Final version
| ''Хотфикс'' — Финальная версия 2-мерного цикла
|-
|-
| [[Release information/0.23.125.23b|0.23.125.23b]] || 2007-01-16
| [[Release information/0.23.125.23b|0.23.125.23b]] || 2007-01-16
Строка 487: Строка 487:
|-
|-
| [[Release information/0.23.125.23a|0.23.125.23a]] || 2007-01-16
| [[Release information/0.23.125.23a|0.23.125.23a]] || 2007-01-16
| Temperature support was further improved, population/FPS caps were added, coffins could now be restricted to only dwarves or only pets, and animals could now be marked for slaughter from their {{K|v}}-{{K|p}} screen. Spirits of fire also got a '''lot''' hotter. For some reason, [[horse]]s are now made of [[iron]].
| Поддержка температуры была дополнительно улучшена, были добавлены предельные значения населения и FPS, [[coffin|гробы]] теперь могли быть ограничены только дварфами или только питомцами, а животные теперь могли быть отмечены для убоя через их {{K|v}}-{{K|p}} экран. Духи огня также стали '''намного''' горячее. По какой-то причине [[horse|лошади]] теперь сделаны из [[iron|железа]].
|-
|-
| [[Release information/0.22.123.23a|0.22.123.23a]] || 2006-12-21
| [[Release information/0.22.123.23a|0.22.123.23a]] || 2006-12-21
Строка 493: Строка 493:
|-
|-
| [[Release information/0.22.123.23a|0.22.123.23a]] || 2006-12-21
| [[Release information/0.22.123.23a|0.22.123.23a]] || 2006-12-21
| More workshop orders were added - auto collect webs, auto slaughter, auto butcher, auto tan; male cows are now called bulls, and whips can no longer get stuck in opponents
| Добавлено больше заказов мастерской — автосбор паутины, автозабой, авторазделка, автодубление; [[Cow|коровы]] мужского пола теперь называются {{tt|быками|bulls}}, а [[Whip|кнуты]] больше не могут застревать в противниках
|-
|-
| [[Release information/0.22.121.23b|0.22.121.23b]] || 2006-12-16
| [[Release information/0.22.121.23b|0.22.121.23b]] || 2006-12-16
| The ability to disable temperature and weather were added (to boost FPS)
| Добавлена ​​возможность отключать температуру и погоду (для повышения FPS)
|-
|-
| [[Release information/0.22.121.23a|0.22.121.23a]] || 2006-12-14
| [[Release information/0.22.121.23a|0.22.121.23a]] || 2006-12-14
| Bins could now be made from metal, and the embark screen now described your biome and listed what civilizations were nearby
| [[Container|Контейнеры]] теперь можно делать из металла, а на экране [[Embark|высадки]] теперь показывается биом и перечисляются цивилизации, находящиеся поблизости.
|-
|-
| [[Release information/0.22.120.23b|0.22.120.23b]] || 2006-12-10
| [[Release information/0.22.120.23b|0.22.120.23b]] || 2006-12-10
| Improved temperature support was added
| Добавлена ​​улучшенная поддержка температуры
|-
|-
| [[Release information/0.22.120.23a|0.22.120.23a]] || 2006-11-23
| [[Release information/0.22.120.23a|0.22.120.23a]] || 2006-11-23
| The ability to use custom [[graphics sets]] was added
| Добавлена ​​возможность использовать пользовательские [[graphics set|графические сеты]].
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.23c|0.22.110.23c]] || 2006-11-17
| [[Release information/0.22.110.23c|0.22.110.23c]] || 2006-11-17
Строка 514: Строка 514:
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.23a|0.22.110.23a]] || 2006-11-14 {{cite devlog|2006|11|14}}
| [[Release information/0.22.110.23a|0.22.110.23a]] || 2006-11-14 {{cite devlog|2006|11|14}}
| [[Dye]]s and dyeing were implemented, allowed sewing cloth/leather images into goods, as well as more detailed [[decoration|art]] (historical figures and events, special shapes); standing orders now allowed auto collecting webs and only using dyed cloth
| Реализованы [[Dye|красители]] и окрашивание, появилась возможность вышивать на [[Finished goods|товарах]] изображения из ткани/кожи, а также более детализированное [[decoration|искусство]] (исторические личности и события, особые формы); [[Standing orders|распорядок]] теперь позволял автоматически собирать паутину и использовать только окрашенную ткань
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.22f|0.22.110.22f]] || 2006-11-03
| [[Release information/0.22.110.22f|0.22.110.22f]] || 2006-11-03
| ''Исправление багов''; additionally, butterflies, fireflies, and dragonflies can no longer be kept as pets. [[Boatmurdered]] began in this version.
| ''Исправление багов''; кроме того, бабочек, светлячков и стрекоз больше нельзя держать в качестве [[pet|питомцев]]. [[Boatmurdered]] началась в этой версии.
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.22e|0.22.110.22e]] || 2006-10-29
| [[Release information/0.22.110.22e|0.22.110.22e]] || 2006-10-29
Строка 526: Строка 526:
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.22c|0.22.110.22c]] || 2006-10-29
| [[Release information/0.22.110.22c|0.22.110.22c]] || 2006-10-29
| Custom [[stockpile]]s were added (previously, there were only 16 basic stockpile types; things like [[potash]] would be stored with your metal bars and you could not force [[seed]]s to be kept near the farm).
| Добавлена возможность настраивать [[stockpile|склады]] (ранее было только 16 основных типов складов; такие вещи, как [[potash|поташ]] хранились с вашими металлическими слитками, и нельзя было заставить хранить только отдельные [[seed|семена]] рядом с грядками).
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.22b|0.22.110.22b]] || 2006-10-21
| [[Release information/0.22.110.22b|0.22.110.22b]] || 2006-10-21
Строка 532: Строка 532:
|-
|-
| [[Release information/0.22.110.22a|0.22.110.22a]] || 2006-10-21
| [[Release information/0.22.110.22a|0.22.110.22a]] || 2006-10-21
| Inventory system changes (most notably, gloves and boots were split into two items (left & right for gloves))
| Изменения в системе инвентаря (в первую очередь перчатки и ботинки были разделены на два предмета: левый и правый)
|-
|-
| [[Release information/0.22.107.21a|0.22.107.21a]] || 2006-10-02
| [[Release information/0.22.107.21a|0.22.107.21a]] || 2006-10-02
| Various changes to [[adventurer mode]] - guards and families, plus "." as a wait key
| Различные изменения [[adventurer mode|режима приключений]] — стража и семьи, а также кнопка {{k|.}} для пошагового ожидания
|-
|-
| [[Release information/0.21.105.21a|0.21.105.21a]] || 2006-09-25
| [[Release information/0.21.105.21a|0.21.105.21a]] || 2006-09-25
Строка 541: Строка 541:
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.21c|0.21.104.21c]] || 2006-09-25
| [[Release information/0.21.104.21c|0.21.104.21c]] || 2006-09-25
| Making potash no longer required making ashes into lye first.
| Для производства [[potash|поташа]] больше не требовалось сначала превращать [[Ash|пепел]] в [[lye|щелочь]]
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.21b|0.21.104.21b]] || 2006-09-16
| [[Release information/0.21.104.21b|0.21.104.21b]] || 2006-09-16
| Workshop profiles were added, along with showing genders on the Animal status screen
| Добавлены профили [[Workshop|мастерских]], а также отображение пола на экране списка животных
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.21a|0.21.104.21a]] || 2006-09-08
| [[Release information/0.21.104.21a|0.21.104.21a]] || 2006-09-08
| [[Designation|Designating]] with the mouse was added
| Добавлена возможность [[Designation|разметки]] мышкой
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.19d|0.21.104.19d]] || 2006-09-02
| [[Release information/0.21.104.19d|0.21.104.19d]] || 2006-09-02
Строка 553: Строка 553:
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.19c|0.21.104.19c]] || 2006-09-02
| [[Release information/0.21.104.19c|0.21.104.19c]] || 2006-09-02
| The ability to hide engravings was added, announcement consolidation (x15), seasonal blood cleanup was temporarily added (and would remain until version 0.31)
| Добавлена ​​возможность скрывать гравировки, консолидация объявлений (x15), временно добавлена ​​сезонная очистка крови на объектах (и останется до версии 0.31)
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.19b|0.21.104.19b]] || 2006-08-27
| [[Release information/0.21.104.19b|0.21.104.19b]] || 2006-08-27
Строка 559: Строка 559:
|-
|-
| [[Release information/0.21.104.19a|0.21.104.19a]] || 2006-08-27
| [[Release information/0.21.104.19a|0.21.104.19a]] || 2006-08-27
| The ability to "chasm" items was added (complete with attacks from chasm creatures as a result), as well as butchering cats
| Добавлена ​​возможность сброса предметов в пропасти (в результате атаки существ пропасти), а также разделка [[Cat|котов]].
|-
|-
| [[Release information/0.21.102.19a|0.21.102.19a]] || 2006-08-24
| [[Release information/0.21.102.19a|0.21.102.19a]] || 2006-08-24
| Dwarves could now have custom nicknames and professions, fullscreen could be toggled, starting animals would have mixed genders, horses could breed
| Дварфы теперь могут иметь собственные прозвища и профессии, полноэкранный режим можно переключать, начальные животные будут иметь разный пол, лошади могут размножаться
|-
|-
| [[Release information/0.21.101.19d|0.21.101.19d]] || 2006-08-21
| [[Release information/0.21.101.19d|0.21.101.19d]] || 2006-08-21
Строка 574: Строка 574:
|-
|-
| [[Release information/0.21.101.19a|0.21.101.19a]] || 2006-08-19
| [[Release information/0.21.101.19a|0.21.101.19a]] || 2006-08-19
| Adventurers could now have custom first names
| Приключенцам можно менять имя.
|-
|-
| [[Release information/0.21.100.19a|0.21.100.19a]] || 2006-08-16
| [[Release information/0.21.100.19a|0.21.100.19a]] || 2006-08-16
| Gender symbol was added to unit views, config options for disabling sound and the intro movie, command-line world generation, ability to export local map
| Добавлены символ пола к отображению юнитов, параметры конфигурации для отключения звука и вступительного ролика, генерация мира из командной строки, возможности экспорта локальной карты
|-
|-
| [[Release information/0.21.95.19c|0.21.95.19c]] || 2006-08-14
| [[Release information/0.21.95.19c|0.21.95.19c]] || 2006-08-14
| Farm plot fertilization could be controlled directly
| Внесение удобрений на грядки можно контролировать напрямую
|-
|-
| [[Release information/0.21.95.19b|0.21.95.19b]] || 2006-08-13
| [[Release information/0.21.95.19b|0.21.95.19b]] || 2006-08-13
Строка 595: Строка 595:
|-
|-
| [[Release information/0.21.93.19a|0.21.93.19a]] || 2006-08-08
| [[Release information/0.21.93.19a|0.21.93.19a]] || 2006-08-08
| Initial public release
| Первый публичный релиз
|}
|}
[[Категория:Версии игры]]
[[Категория:Версии игры]]
[[en:Version history]]
[[en:Version history]]

Версия от 23:32, 6 августа 2023

На этой странице представлена ​​полная история версий Dwarf Fortress, начиная с самого первого общедоступного релиза 0.21.93.19a. Для подробностей смотрите страницу каждого отдельного релиза.

Dwarf Fortress v50

Версия Дата Описание
50.08 2023-05-02

New stuff XML export is back in legends mode.


Major bug fixes Cleaned out lingering data from autosaves and manual saves that could cause corruption if multiple worlds were active.


Graphics additions/changes Added graphics for many child/baby creatures. Added hatchling state for dragons. Added crop/sprout pictures for outdoor plants. Added outdoor sapling graphics. Added palettized boulders. Ice wall graphics updated. Smooth ice wall graphics added. Added more fortification images to indicate direction and material.


Other bug fixes/tweaks Stopped dwarves without working grasps from trying to get goblets to drink, failing, and dying of thirst. Allowed most water-based jobs that use buckets to use partially-filled water buckets in addition to empty buckets. Made stocks screen open faster. Made all stockpiles not include the refuse option. Stopped refuse piles that also have armor/finished good settings from degrading contents.

50.07 2023-02-07

New stuff XML export is back in legends mode.


Major bug fixes Cleaned out lingering data from autosaves and manual saves that could cause corruption if multiple worlds were active.


Graphics additions/changes Added graphics for many child/baby creatures. Added hatchling state for dragons. Added crop/sprout pictures for outdoor plants. Added outdoor sapling graphics. Added palettized boulders. Ice wall graphics updated. Smooth ice wall graphics added. Added more fortification images to indicate direction and material.


Other bug fixes/tweaks Stopped dwarves without working grasps from trying to get goblets to drink, failing, and dying of thirst. Allowed most water-based jobs that use buckets to use partially-filled water buckets in addition to empty buckets. Made stocks screen open faster. Made all stockpiles not include the refuse option. Stopped refuse piles that also have armor/finished good settings from degrading contents.

50.06 2023-02-07 Re-introduced arena mode.
50.05 2023-01-05 Bugfixes and optimizations
50.04 2022-12-22 Classic release: released the free Classic version on bay12games.com, and enabled classic mode in the Premium version. Added ability to advance time by one frame, and assign everyone to a burrow.
50.03 2022-12-12 Premium-only bugfixes. Improved UX for selecting building materials.
50.02 2022-12-08 Premium-only bugfixes
50.01 2022-12-06 Premium release: launched the paid Premium version on Steam and itch.io. Introduced graphics, full mouse support, a new user interface, tutorials, and new music and sound effects. A number of features from v0.47 were lost in 50.01 (see Missing features).

Dwarf Fortress v0.47

Версия Дата Описание
0.47.05 2021-01-28 Исправление багов
0.47.04 2020-02-29 Исправление багов
0.47.03 2020-02-16 Исправление багов
0.47.02 2020-02-06 Исправление багов
0.47.01 2020-01-29 Release: introduced creation of guildhalls and temples. Introduced traitors and villains.

Dwarf Fortress v0.44

Версия Дата Описание
0.44.12 2018-06-23 Хотфикс;
0.44.11 2018-06-23 Civilizations create nearby sites and associate them with your fortress, can request/send workers, long-term memories can lead to personality changes
0.44.10 2018-05-05 Dwarves now have short-term and long-term memories of emotional events, Adventurer mode log improved
0.44.09 2018-04-01 Хотфикс;
0.44.08 2018-03-29 Исправление багов;
0.44.07 2018-03-12 Хотфикс;
0.44.06 2018-03-09 Raids can pillage/raze sites and demand tribute, will gain skills (e.g. military tactics) during missions
0.44.05 2018-01-14 Хотфикс;
0.44.04 2018-01-10 Исправление багов;
0.44.03 2017-12-25 Исправление багов;
0.44.02 2017-11-23 Хотфикс;
0.44.01 2017-11-22 Release; can now send raids to other sites, build museums using pedestals and display cases, artifacts created during worldgen, civilizations can send spies to gather information on artifacts

Dwarf Fortress v0.43

Версия Дата Описание
0.43.05 2016-06-20 64-bit support, bugfixes
0.43.04 2016-06-20 Исправление багов;
0.43.03 2016-05-22 Исправление багов;
0.43.02 2016-05-11 Хотфикс;
0.43.01 2016-05-09 Release; Adventurers can create sites, make stone axes, fell trees, perform carpentry, and construct buildings; Fortress mode work orders can now specify start conditions, restart frequencies, and how many workshops can be used

Dwarf Fortress v0.42

Версия Дата Описание
0.42.06 2016-02-10 Can specify exact materials for jobs, make specific crafts, apply specific decorations, and even customize the details of art images; Adventurers can now do bone carving, complete with custom images
0.42.05 2016-01-17 Reputations for hunters and protection from bandits
0.42.04 2015-12-26 More varieties of animal people and giant animals, Vampire purges during worldgen, bugfixes
0.42.03 2015-12-12 Исправление багов;
0.42.02 2015-12-05 Исправление багов;
0.42.01 2015-12-01 Release; introduced taverns, temples, and libraries, added new musical instruments and performance skills, introduced needs to replace dwarves going On Break, added visitors who can petition for fortress membership, scholars and historians can write books and spread knowledge, and drinking alcohol actually causes inebriation (and eventually fatal alcohol poisoning)

Dwarf Fortress v0.40

Версия Дата Описание
0.40.24 2015-01-07 Исправление багов; Misc. bugfixes; allowing 1x1 forts
0.40.23 2014-12-24 Исправление багов; Fixed farming job cancellations, armies camping forever, typos, and channeling bug
0.40.22 2014-12-21 Исправление багов; Fixed multi-item jobs and toggle marker tweak
0.40.21 2014-12-19 Хотфикс; Fixed a crash bug and other issues
0.40.20 2014-12-18 Job priorities rewrite; vein and cluster automining
0.40.19 2014-11-26 Gelding and related profession/skill/etc
0.40.18 2014-11-20 Хотфикс; Fixed a smelting issue on Windows
0.40.17 2014-11-19 Исправление багов;
0.40.16 2014-11-12 Исправление багов;
0.40.15 2014-11-05 Исправление багов;
0.40.14 2014-10-25 Thought/emotion rewrite, stopped site invaders from always winning
0.40.13 2014-09-17 Исправление багов;
0.40.12 2014-09-10 Исправление багов;
0.40.11 2014-09-03 Исправление багов;
0.40.10 2014-08-24 Исправление багов;
0.40.09 2014-08-17 Исправление багов; Misc. bugfixes
0.40.08 2014-08-11 Хотфикс; Fixed a crash bug and issues with constructions
0.40.07 2014-08-10 Исправление багов; AI and invasion fixes
0.40.06 2014-08-03 Исправление багов; stack bugfixes.
0.40.05 2014-07-27 Исправление багов; fixed large world slowdown, decreased rampant tree growth, many old and new bugfixes.
0.40.04 2014-07-20 Исправление багов; several crash fixes, made saplings grow properly.
0.40.03 2014-07-13 Исправление багов; broke save game compatibility again due to more save corruption, several crash fixes.
0.40.02 2014-07-10 Исправление багов; broke save game compatibility due to save corruption, several crash fixes.
0.40.01 2014-07-07 Release; Introduced world generation running in the background while fortresses and adventurers progress, un-retiring of fortresses, multiple tile trees, climbing & jumping, and more.

Dwarf Fortress v0.34

In a devlog entry for 2011-01-30, Threetoe announced plans for a series of nine numbered releases ("Short-term Goals" on the dev page) to finish off the long-planned "caravan" development arc. Release 1, improving towns and introducing markets, along with a variety of supernatural creature types, was predicted to have a version number of 0.33 or 0.34 and was released on Valentine's Day 2012 as version 0.34.01.

Версия Дата Описание
0.34.11 2012-06-04 Исправление багов
0.34.10 2012-05-21 Исправление багов
0.34.09 2012-05-17 Исправление багов
0.34.08 2012-05-14 Hauling overhaul - minecarts and wheelbarrows, more accurate projectiles, reduced mining yields, advanced stockpile/workshop links
0.34.07 2012-03-30 Исправление багов
0.34.06 2012-03-23 Updates to animal training (dungeon master removed, having been nonfunctional since 0.31.01), return of good/evil trees and shrubs
0.34.05 2012-03-06 Исправление багов
0.34.04 2012-02-29 Хотфикс
0.34.03 2012-02-28 Исправление багов
0.34.02 2012-02-18 Исправление багов; broke save compatibility due to save corruption, numerous fixes for old issues
0.34.01 2012-02-14 Introduction of human cities (shops, marketplaces, sewers, dungeons) and tombs, addition of interactions (necromancers, werebeasts, vampires, etc.), historical migrants, truly evil regions, updated justice system,

Dwarf Fortress v0.31

Версия Дата Описание
0.31.25 2011-03-28 Хотфикс -- Final update of version 0.31.
0.31.24 2011-03-27 Хотфикс
0.31.23 2011-03-26 Хотфикс
0.31.22 2011-03-24 Исправление багов
0.31.21 2011-03-06 Исправление багов
0.31.20 2011-03-06 Хотфикс
0.31.19 2011-02-16 Worldgen starvation, usually wiping out kobolds; grazing; ceramics; jugs, pots, nest boxes, beehives (and bees); site finder changes. Last major 0.31 release, and the (unnumbered) beginning of the caravan arc series.
0.31.18 2010-11-16 Хотфикс
0.31.17 2010-11-11 Bandits, Night Creatures, Bogeyman, Adventure mode improvements, combat aiming, castles
0.31.16 2010-10-04 Хотфикс
0.31.15 2010-10-03 Исправление багов
0.31.14 2010-09-23 Хотфикс
0.31.13 2010-09-15 Entity populations, sprawl, river density tweaking, TrueType font support
0.31.12 2010-07-25 Хотфикс
0.31.11 2010-07-23 Art of deities
0.31.10 2010-07-11 Хотфикс
0.31.09 2010-07-10 Adventure mode knapping and butchery, combat improvements
0.31.08 2010-06-19 Хотфикс
0.31.07 2010-06-19 Исправление багов
0.31.06 2010-06-09 Исправление багов
0.31.05 2010-06-04 Исправление багов
0.31.04 2010-05-16 Merge with the 40d19 branch
0.31.03 2010-04-12 Ability to create undead in arena
0.31.02 2010-04-08 Исправление багов
0.31.01 2010-04-01 Overhaul of many aspects of the game, first 2010 release

3D версии (до 2010)

Branch: 0.28.181.40d2 thru 0.28.181.40d19: OpenGL optimizations, macros, zooming

Версия Дата Описание
0.28.181.40d 2008-09-06 Исправление багов; Cat bug introduced
0.28.181.40c 2008-08-21 Хотфикс, partial print now allows specifying a frame count
0.28.181.40b 2008-08-20 Partial print, windowed/fullscreen gridsizes
0.28.181.40a 2008-08-18 Embark profiles added, notes extended to embark map, customizable forbid orders added (used ammunition, dead creatures' possessions, etc.), and dwarves now try to store items in partially-filled containers instead of empty ones
0.28.181.39f 2008-08-09 Custom grid sizes added
0.28.181.39e 2008-07-23 Хотфикс
0.28.181.39d 2008-07-23 Added Site finder, can display hidden map features when choosing a site, Note support implemented, and worldgen presets added
0.28.181.39c 2008-07-16 Хотфикс
0.28.181.39b 2008-07-14 Хотфикс; trees in Elven forest retreats no longer have names
0.28.181.39a 2008-07-13 Lots of worldgen changes, including ethics (leading to wars and conquered sites), dynamic era naming, worldgen roads/bridges/tunnels, megabeasts being killed during worldgen, megabeasts being undead; cats and trained animals are now named on adoption, human weapon stores stock more stuff (including ammo), placing constructions now destroys engravings, and flying creatures no longer give birth in mid-air
0.27.176.38c 2008-02-24 Исправление багов
0.27.176.38b 2008-02-23 First Macintosh-compatible release; Dwarves no longer carry their artifacts around, booze food no longer melts, worlds can now have custom sizes
0.27.176.38a 2008-02-15 Magma pipes now refill, ZERO_RENT and BABY_CHILD_CAP init.txt options were added, strange moods no longer convert workshops, metal crossbows now made by weaponsmiths instead of bowyers, dwarves chat and make friends/grudges and get married, unhappy thoughts from masterpiece destruction are now reduced based on the number of masterpieces the dwarf has made, and plants can now drown in deep water
0.27.173.38a 2008-02-04 Spheres added, lots of new entity tags, numerous worldgen improvements, religions implemented, undead ruins removed
0.27.169.33g 2007-12-21 Mud no longer dries up during winter, occupied cages are named according to their contents, brand new "Bring to depot" interface, strange moods no longer require glass until you actually make some
0.27.169.33f 2007-12-14 Исправление багов; mud and blood no longer spread, auto-forbid fired ammunition, donkey/horse foals are now named properly, graphics sets can now use custom tiles for appointed nobles, and flux stones now have a value of 2 again.
0.27.169.33e 2007-12-08 Исправление багов; in particular, nobles no longer order themselves to be punished for failed mandates, donkeys can now breed, most types of vermin no longer have bones, and most types of fish no longer have lungs or throats
0.27.169.33d 2007-11-30 Исправление багов
0.27.169.33c 2007-11-23 Animals screen now labels war dogs and hunting dogs correctly, sliver barbs now have seeds, and process priority can now be configured in init.txt
0.27.169.33b 2007-11-16 Carp and other fish no longer gain swimming skill (making them slightly less dangerous), and various ore types now properly show up as '*' when mined.
0.27.169.33a 2007-11-01 added wooden blocks, renamed aluminum ore to "native aluminum", mountain gnomes and dark gnomes no longer butcherable
0.27.169.32a 2007-10-29 The very first fully 3D version

2D версии

Версия Дата Описание
0.23.130.23a 2007-01-18 Хотфикс — Финальная версия 2-мерного цикла
0.23.125.23b 2007-01-16 Хотфикс
0.23.125.23a 2007-01-16 Поддержка температуры была дополнительно улучшена, были добавлены предельные значения населения и FPS, гробы теперь могли быть ограничены только дварфами или только питомцами, а животные теперь могли быть отмечены для убоя через их v-p экран. Духи огня также стали намного горячее. По какой-то причине лошади теперь сделаны из железа.
0.22.123.23a 2006-12-21 Хотфикс
0.22.123.23a 2006-12-21 Добавлено больше заказов мастерской — автосбор паутины, автозабой, авторазделка, автодубление; коровы мужского пола теперь называются быками, а кнуты больше не могут застревать в противниках
0.22.121.23b 2006-12-16 Добавлена ​​возможность отключать температуру и погоду (для повышения FPS)
0.22.121.23a 2006-12-14 Контейнеры теперь можно делать из металла, а на экране высадки теперь показывается биом и перечисляются цивилизации, находящиеся поблизости.
0.22.120.23b 2006-12-10 Добавлена ​​улучшенная поддержка температуры
0.22.120.23a 2006-11-23 Добавлена ​​возможность использовать пользовательские графические сеты.
0.22.110.23c 2006-11-17 Хотфикс
0.22.110.23b 2006-11-15 Хотфикс
0.22.110.23a 2006-11-14 [1] Реализованы красители и окрашивание, появилась возможность вышивать на товарах изображения из ткани/кожи, а также более детализированное искусство (исторические личности и события, особые формы); распорядок теперь позволял автоматически собирать паутину и использовать только окрашенную ткань
0.22.110.22f 2006-11-03 Исправление багов; кроме того, бабочек, светлячков и стрекоз больше нельзя держать в качестве питомцев. Boatmurdered началась в этой версии.
0.22.110.22e 2006-10-29 Хотфикс
0.22.110.22d 2006-10-29 Хотфикс
0.22.110.22c 2006-10-29 Добавлена возможность настраивать склады (ранее было только 16 основных типов складов; такие вещи, как поташ хранились с вашими металлическими слитками, и нельзя было заставить хранить только отдельные семена рядом с грядками).
0.22.110.22b 2006-10-21 Хотфикс
0.22.110.22a 2006-10-21 Изменения в системе инвентаря (в первую очередь перчатки и ботинки были разделены на два предмета: левый и правый)
0.22.107.21a 2006-10-02 Различные изменения режима приключений — стража и семьи, а также кнопка . для пошагового ожидания
0.21.105.21a 2006-09-25 Хотфикс
0.21.104.21c 2006-09-25 Для производства поташа больше не требовалось сначала превращать пепел в щелочь
0.21.104.21b 2006-09-16 Добавлены профили мастерских, а также отображение пола на экране списка животных
0.21.104.21a 2006-09-08 Добавлена возможность разметки мышкой
0.21.104.19d 2006-09-02 Исправление багов
0.21.104.19c 2006-09-02 Добавлена ​​возможность скрывать гравировки, консолидация объявлений (x15), временно добавлена ​​сезонная очистка крови на объектах (и останется до версии 0.31)
0.21.104.19b 2006-08-27 Исправление багов
0.21.104.19a 2006-08-27 Добавлена ​​возможность сброса предметов в пропасти (в результате атаки существ пропасти), а также разделка котов.
0.21.102.19a 2006-08-24 Дварфы теперь могут иметь собственные прозвища и профессии, полноэкранный режим можно переключать, начальные животные будут иметь разный пол, лошади могут размножаться
0.21.101.19d 2006-08-21 Исправление багов
0.21.101.19c 2006-08-20 Исправление багов
0.21.101.19b 2006-08-20 Исправление багов
0.21.101.19a 2006-08-19 Приключенцам можно менять имя.
0.21.100.19a 2006-08-16 Добавлены символ пола к отображению юнитов, параметры конфигурации для отключения звука и вступительного ролика, генерация мира из командной строки, возможности экспорта локальной карты
0.21.95.19c 2006-08-14 Внесение удобрений на грядки можно контролировать напрямую
0.21.95.19b 2006-08-13 Исправление багов
0.21.95.19a 2006-08-12 Исправление багов
0.21.93.19c 2006-08-10 Исправление багов
0.21.93.19b 2006-08-10 Исправление багов
0.21.93.19a 2006-08-08 Первый публичный релиз