Version history: различия между версиями
Материал из Dwarf Fortress Wiki
Перейти к навигацииПерейти к поиску
GeloMor (обсуждение | вклад) |
GeloMor (обсуждение | вклад) |
||
Строка 8: | Строка 8: | ||
|- | |- | ||
| [[Release information/50.08|50.08]] || 2023-05-02 | | [[Release information/50.08|50.08]] || 2023-05-02 | ||
| | | Re-introduced [[XML dump|XML]] export in [[legends mode]], аdded graphics for many child/baby creatures and plants. | ||
XML export | |||
|- | |- | ||
| [[Release information/50.07|50.07]] || 2023-02-07 | | [[Release information/50.07|50.07]] || 2023-02-07 | ||
| | | ''Хотфикс'' | ||
|- | |- | ||
| [[Release information/50.06|50.06]] || 2023-02-07 | | [[Release information/50.06|50.06]] || 2023-02-07 |
Версия от 07:48, 8 августа 2023
На этой странице представлена полная история версий Dwarf Fortress, начиная с самого первого общедоступного релиза 0.21.93.19a. Для подробностей смотрите страницу каждого отдельного релиза.
Dwarf Fortress v50
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
50.08 | 2023-05-02 | Re-introduced XML export in legends mode, аdded graphics for many child/baby creatures and plants. |
50.07 | 2023-02-07 | Хотфикс |
50.06 | 2023-02-07 | Re-introduced arena mode. |
50.05 | 2023-01-05 | Bugfixes and optimizations |
50.04 | 2022-12-22 | Classic release: released the free Classic version on bay12games.com, and enabled classic mode in the Premium version. Added ability to advance time by one frame, and assign everyone to a burrow. |
50.03 | 2022-12-12 | Premium-only bugfixes. Improved UX for selecting building materials. |
50.02 | 2022-12-08 | Premium-only bugfixes |
50.01 | 2022-12-06 | Premium release: launched the paid Premium version on Steam and itch.io. Introduced graphics, full mouse support, a new user interface, tutorials, and new music and sound effects. A number of features from v0.47 were lost in 50.01 (see Missing features). |
Dwarf Fortress v0.47
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.47.05 | 2021-01-28 | Исправление багов |
0.47.04 | 2020-02-29 | Исправление багов |
0.47.03 | 2020-02-16 | Исправление багов |
0.47.02 | 2020-02-06 | Исправление багов |
0.47.01 | 2020-01-29 | Release: introduced creation of guildhalls and temples. Introduced traitors and villains. |
Dwarf Fortress v0.44
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.44.12 | 2018-06-23 | Хотфикс; |
0.44.11 | 2018-06-23 | Civilizations create nearby sites and associate them with your fortress, can request/send workers, long-term memories can lead to personality changes |
0.44.10 | 2018-05-05 | Dwarves now have short-term and long-term memories of emotional events, Adventurer mode log improved |
0.44.09 | 2018-04-01 | Хотфикс; |
0.44.08 | 2018-03-29 | Исправление багов; |
0.44.07 | 2018-03-12 | Хотфикс; |
0.44.06 | 2018-03-09 | Raids can pillage/raze sites and demand tribute, will gain skills (e.g. military tactics) during missions |
0.44.05 | 2018-01-14 | Хотфикс; |
0.44.04 | 2018-01-10 | Исправление багов; |
0.44.03 | 2017-12-25 | Исправление багов; |
0.44.02 | 2017-11-23 | Хотфикс; |
0.44.01 | 2017-11-22 | Release; can now send raids to other sites, build museums using pedestals and display cases, artifacts created during worldgen, civilizations can send spies to gather information on artifacts |
Dwarf Fortress v0.43
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.43.05 | 2016-06-20 | 64-bit support, bugfixes |
0.43.04 | 2016-06-20 | Исправление багов; |
0.43.03 | 2016-05-22 | Исправление багов; |
0.43.02 | 2016-05-11 | Хотфикс; |
0.43.01 | 2016-05-09 | Release; Adventurers can create sites, make stone axes, fell trees, perform carpentry, and construct buildings; Fortress mode work orders can now specify start conditions, restart frequencies, and how many workshops can be used |
Dwarf Fortress v0.42
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.42.06 | 2016-02-10 | Can specify exact materials for jobs, make specific crafts, apply specific decorations, and even customize the details of art images; Adventurers can now do bone carving, complete with custom images |
0.42.05 | 2016-01-17 | Reputations for hunters and protection from bandits |
0.42.04 | 2015-12-26 | More varieties of animal people and giant animals, Vampire purges during worldgen, bugfixes |
0.42.03 | 2015-12-12 | Исправление багов; |
0.42.02 | 2015-12-05 | Исправление багов; |
0.42.01 | 2015-12-01 | Release; introduced taverns, temples, and libraries, added new musical instruments and performance skills, introduced needs to replace dwarves going On Break, added visitors who can petition for fortress membership, scholars and historians can write books and spread knowledge, and drinking alcohol actually causes inebriation (and eventually fatal alcohol poisoning) |
Dwarf Fortress v0.40
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.40.24 | 2015-01-07 | Исправление багов; Misc. bugfixes; allowing 1x1 forts |
0.40.23 | 2014-12-24 | Исправление багов; Fixed farming job cancellations, armies camping forever, typos, and channeling bug |
0.40.22 | 2014-12-21 | Исправление багов; Fixed multi-item jobs and toggle marker tweak |
0.40.21 | 2014-12-19 | Хотфикс; Fixed a crash bug and other issues |
0.40.20 | 2014-12-18 | Job priorities rewrite; vein and cluster automining |
0.40.19 | 2014-11-26 | Gelding and related profession/skill/etc |
0.40.18 | 2014-11-20 | Хотфикс; Fixed a smelting issue on Windows |
0.40.17 | 2014-11-19 | Исправление багов; |
0.40.16 | 2014-11-12 | Исправление багов; |
0.40.15 | 2014-11-05 | Исправление багов; |
0.40.14 | 2014-10-25 | Thought/emotion rewrite, stopped site invaders from always winning |
0.40.13 | 2014-09-17 | Исправление багов; |
0.40.12 | 2014-09-10 | Исправление багов; |
0.40.11 | 2014-09-03 | Исправление багов; |
0.40.10 | 2014-08-24 | Исправление багов; |
0.40.09 | 2014-08-17 | Исправление багов; Misc. bugfixes |
0.40.08 | 2014-08-11 | Хотфикс; Fixed a crash bug and issues with constructions |
0.40.07 | 2014-08-10 | Исправление багов; AI and invasion fixes |
0.40.06 | 2014-08-03 | Исправление багов; stack bugfixes. |
0.40.05 | 2014-07-27 | Исправление багов; fixed large world slowdown, decreased rampant tree growth, many old and new bugfixes. |
0.40.04 | 2014-07-20 | Исправление багов; several crash fixes, made saplings grow properly. |
0.40.03 | 2014-07-13 | Исправление багов; broke save game compatibility again due to more save corruption, several crash fixes. |
0.40.02 | 2014-07-10 | Исправление багов; broke save game compatibility due to save corruption, several crash fixes. |
0.40.01 | 2014-07-07 | Release; Introduced world generation running in the background while fortresses and adventurers progress, un-retiring of fortresses, multiple tile trees, climbing & jumping, and more. |
Dwarf Fortress v0.34
In a devlog entry for 2011-01-30, Threetoe announced plans for a series of nine numbered releases ("Short-term Goals" on the dev page) to finish off the long-planned "caravan" development arc. Release 1, improving towns and introducing markets, along with a variety of supernatural creature types, was predicted to have a version number of 0.33 or 0.34 and was released on Valentine's Day 2012 as version 0.34.01.
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.34.11 | 2012-06-04 | Исправление багов |
0.34.10 | 2012-05-21 | Исправление багов |
0.34.09 | 2012-05-17 | Исправление багов |
0.34.08 | 2012-05-14 | Hauling overhaul - minecarts and wheelbarrows, more accurate projectiles, reduced mining yields, advanced stockpile/workshop links |
0.34.07 | 2012-03-30 | Исправление багов |
0.34.06 | 2012-03-23 | Updates to animal training (dungeon master removed, having been nonfunctional since 0.31.01), return of good/evil trees and shrubs |
0.34.05 | 2012-03-06 | Исправление багов |
0.34.04 | 2012-02-29 | Хотфикс |
0.34.03 | 2012-02-28 | Исправление багов |
0.34.02 | 2012-02-18 | Исправление багов; broke save compatibility due to save corruption, numerous fixes for old issues |
0.34.01 | 2012-02-14 | Introduction of human cities (shops, marketplaces, sewers, dungeons) and tombs, addition of interactions (necromancers, werebeasts, vampires, etc.), historical migrants, truly evil regions, updated justice system, |
Dwarf Fortress v0.31
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.31.25 | 2011-03-28 | Хотфикс -- Final update of version 0.31. |
0.31.24 | 2011-03-27 | Хотфикс |
0.31.23 | 2011-03-26 | Хотфикс |
0.31.22 | 2011-03-24 | Исправление багов |
0.31.21 | 2011-03-06 | Исправление багов |
0.31.20 | 2011-03-06 | Хотфикс |
0.31.19 | 2011-02-16 | Worldgen starvation, usually wiping out kobolds; grazing; ceramics; jugs, pots, nest boxes, beehives (and bees); site finder changes. Last major 0.31 release, and the (unnumbered) beginning of the caravan arc series. |
0.31.18 | 2010-11-16 | Хотфикс |
0.31.17 | 2010-11-11 | Bandits, Night Creatures, Bogeyman, Adventure mode improvements, combat aiming, castles |
0.31.16 | 2010-10-04 | Хотфикс |
0.31.15 | 2010-10-03 | Исправление багов |
0.31.14 | 2010-09-23 | Хотфикс |
0.31.13 | 2010-09-15 | Entity populations, sprawl, river density tweaking, TrueType font support |
0.31.12 | 2010-07-25 | Хотфикс |
0.31.11 | 2010-07-23 | Art of deities |
0.31.10 | 2010-07-11 | Хотфикс |
0.31.09 | 2010-07-10 | Adventure mode knapping and butchery, combat improvements |
0.31.08 | 2010-06-19 | Хотфикс |
0.31.07 | 2010-06-19 | Исправление багов |
0.31.06 | 2010-06-09 | Исправление багов |
0.31.05 | 2010-06-04 | Исправление багов |
0.31.04 | 2010-05-16 | Merge with the 40d19 branch |
0.31.03 | 2010-04-12 | Ability to create undead in arena |
0.31.02 | 2010-04-08 | Исправление багов |
0.31.01 | 2010-04-01 | Overhaul of many aspects of the game, first 2010 release |
3D версии (до 2010)
Branch: 0.28.181.40d2 thru 0.28.181.40d19: OpenGL optimizations, macros, zooming
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.28.181.40d | 2008-09-06 | Исправление багов; Cat bug introduced |
0.28.181.40c | 2008-08-21 | Хотфикс, partial print now allows specifying a frame count |
0.28.181.40b | 2008-08-20 | Partial print, windowed/fullscreen gridsizes |
0.28.181.40a | 2008-08-18 | Embark profiles added, notes extended to embark map, customizable forbid orders added (used ammunition, dead creatures' possessions, etc.), and dwarves now try to store items in partially-filled containers instead of empty ones |
0.28.181.39f | 2008-08-09 | Custom grid sizes added |
0.28.181.39e | 2008-07-23 | Хотфикс |
0.28.181.39d | 2008-07-23 | Added Site finder, can display hidden map features when choosing a site, Note support implemented, and worldgen presets added |
0.28.181.39c | 2008-07-16 | Хотфикс |
0.28.181.39b | 2008-07-14 | Хотфикс; trees in Elven forest retreats no longer have names |
0.28.181.39a | 2008-07-13 | Lots of worldgen changes, including ethics (leading to wars and conquered sites), dynamic era naming, worldgen roads/bridges/tunnels, megabeasts being killed during worldgen, megabeasts being undead; cats and trained animals are now named on adoption, human weapon stores stock more stuff (including ammo), placing constructions now destroys engravings, and flying creatures no longer give birth in mid-air |
0.27.176.38c | 2008-02-24 | Исправление багов |
0.27.176.38b | 2008-02-23 | First Macintosh-compatible release; Dwarves no longer carry their artifacts around, booze food no longer melts, worlds can now have custom sizes |
0.27.176.38a | 2008-02-15 | Magma pipes now refill, ZERO_RENT and BABY_CHILD_CAP init.txt options were added, strange moods no longer convert workshops, metal crossbows now made by weaponsmiths instead of bowyers, dwarves chat and make friends/grudges and get married, unhappy thoughts from masterpiece destruction are now reduced based on the number of masterpieces the dwarf has made, and plants can now drown in deep water |
0.27.173.38a | 2008-02-04 | Spheres added, lots of new entity tags, numerous worldgen improvements, religions implemented, undead ruins removed |
0.27.169.33g | 2007-12-21 | Mud no longer dries up during winter, occupied cages are named according to their contents, brand new "Bring to depot" interface, strange moods no longer require glass until you actually make some |
0.27.169.33f | 2007-12-14 | Исправление багов; mud and blood no longer spread, auto-forbid fired ammunition, donkey/horse foals are now named properly, graphics sets can now use custom tiles for appointed nobles, and flux stones now have a value of 2 again. |
0.27.169.33e | 2007-12-08 | Исправление багов; in particular, nobles no longer order themselves to be punished for failed mandates, donkeys can now breed, most types of vermin no longer have bones, and most types of fish no longer have lungs or throats |
0.27.169.33d | 2007-11-30 | Исправление багов |
0.27.169.33c | 2007-11-23 | Animals screen now labels war dogs and hunting dogs correctly, sliver barbs now have seeds, and process priority can now be configured in init.txt |
0.27.169.33b | 2007-11-16 | Carp and other fish no longer gain swimming skill (making them slightly less dangerous), and various ore types now properly show up as '*' when mined. |
0.27.169.33a | 2007-11-01 | added wooden blocks, renamed aluminum ore to "native aluminum", mountain gnomes and dark gnomes no longer butcherable |
0.27.169.32a | 2007-10-29 | The very first fully 3D version |
2D версии
Версия | Дата | Описание |
---|---|---|
0.23.130.23a | 2007-01-18 | Хотфикс — Финальная версия 2-мерного цикла |
0.23.125.23b | 2007-01-16 | Хотфикс |
0.23.125.23a | 2007-01-16 | Поддержка температуры была дополнительно улучшена, были добавлены предельные значения населения и FPS, гробы теперь могли быть ограничены только дварфами или только питомцами, а животные теперь могли быть отмечены для убоя через их v-p экран. Духи огня также стали намного горячее. По какой-то причине лошади теперь сделаны из железа. |
0.22.123.23a | 2006-12-21 | Хотфикс |
0.22.123.23a | 2006-12-21 | Добавлено больше заказов мастерской — автосбор паутины, автозабой, авторазделка, автодубление; коровы мужского пола теперь называются быками, а кнуты больше не могут застревать в противниках |
0.22.121.23b | 2006-12-16 | Добавлена возможность отключать температуру и погоду (для повышения FPS) |
0.22.121.23a | 2006-12-14 | Контейнеры теперь можно делать из металла, а на экране высадки теперь показывается биом и перечисляются цивилизации, находящиеся поблизости. |
0.22.120.23b | 2006-12-10 | Добавлена улучшенная поддержка температуры |
0.22.120.23a | 2006-11-23 | Добавлена возможность использовать пользовательские графические сеты. |
0.22.110.23c | 2006-11-17 | Хотфикс |
0.22.110.23b | 2006-11-15 | Хотфикс |
0.22.110.23a | 2006-11-14 [1] | Реализованы красители и окрашивание, появилась возможность вышивать на товарах изображения из ткани/кожи, а также более детализированное искусство (исторические личности и события, особые формы); распорядок теперь позволял автоматически собирать паутину и использовать только окрашенную ткань |
0.22.110.22f | 2006-11-03 | Исправление багов; кроме того, бабочек, светлячков и стрекоз больше нельзя держать в качестве питомцев. Boatmurdered началась в этой версии. |
0.22.110.22e | 2006-10-29 | Хотфикс |
0.22.110.22d | 2006-10-29 | Хотфикс |
0.22.110.22c | 2006-10-29 | Добавлена возможность настраивать склады (ранее было только 16 основных типов складов; такие вещи, как поташ хранились с вашими металлическими слитками, и нельзя было заставить хранить только отдельные семена рядом с грядками). |
0.22.110.22b | 2006-10-21 | Хотфикс |
0.22.110.22a | 2006-10-21 | Изменения в системе инвентаря (в первую очередь перчатки и ботинки были разделены на два предмета: левый и правый) |
0.22.107.21a | 2006-10-02 | Различные изменения режима приключений — стража и семьи, а также кнопка . для пошагового ожидания |
0.21.105.21a | 2006-09-25 | Хотфикс |
0.21.104.21c | 2006-09-25 | Для производства поташа больше не требовалось сначала превращать пепел в щелочь |
0.21.104.21b | 2006-09-16 | Добавлены профили мастерских, а также отображение пола на экране списка животных |
0.21.104.21a | 2006-09-08 | Добавлена возможность разметки мышкой |
0.21.104.19d | 2006-09-02 | Исправление багов |
0.21.104.19c | 2006-09-02 | Добавлена возможность скрывать гравировки, консолидация объявлений (x15), временно добавлена сезонная очистка крови на объектах (и останется до версии 0.31) |
0.21.104.19b | 2006-08-27 | Исправление багов |
0.21.104.19a | 2006-08-27 | Добавлена возможность сброса предметов в пропасти (в результате атаки существ пропасти), а также разделка котов. |
0.21.102.19a | 2006-08-24 | Дварфы теперь могут иметь собственные прозвища и профессии, полноэкранный режим можно переключать, начальные животные будут иметь разный пол, лошади могут размножаться |
0.21.101.19d | 2006-08-21 | Исправление багов |
0.21.101.19c | 2006-08-20 | Исправление багов |
0.21.101.19b | 2006-08-20 | Исправление багов |
0.21.101.19a | 2006-08-19 | Приключенцам можно менять имя. |
0.21.100.19a | 2006-08-16 | Добавлены символ пола к отображению юнитов, параметры конфигурации для отключения звука и вступительного ролика, генерация мира из командной строки, возможности экспорта локальной карты |
0.21.95.19c | 2006-08-14 | Внесение удобрений на грядки можно контролировать напрямую |
0.21.95.19b | 2006-08-13 | Исправление багов |
0.21.95.19a | 2006-08-12 | Исправление багов |
0.21.93.19c | 2006-08-10 | Исправление багов |
0.21.93.19b | 2006-08-10 | Исправление багов |
0.21.93.19a | 2006-08-08 | Первый публичный релиз |